Statens vegvesen jobber på E39 Paradisstranden i 5-6 uker fremover, og dette vil få konsekvenser for trafikkavviklingen.
– Vi skal fjerne deler av eksisterende natursteinsmur som buler ut, masseutskifte og sette opp ny mur, sier byggeleder Bente Bjotveit i Statens vegvesen i en pressemelding.
Anbefaler omkjøring
Arbeidet startet mandag morgen, og skal pågå i fem-seks uker. Arbeidet utføres primært på dag mellom klokken 07.00 – 22.00, men arbeidets kompleksitet gjør at også nattarbeid kan bli aktuelt.
Trafikksikkerhet er viktig også for de som arbeider på vegen, og vegvesenet må derfor innsnevre vegen til ett kjørefelt mens deres entreprenør gjør jobben.
I morgenrushet mandag var det køer som strakte seg opp til Hops-krysset, og køen forplantet seg også inn i Troldhaugvegen.
Statens vegvesen skilter omkjøring, og anbefaler rv. 580 Flyplassveien eller fv .557 Knappetunnelen som alternative fremkomstveger.
– Vi gjør det for trafikantene
Statens vegvesen har forståelse for at vegarbeid kan være krevende for trafikantene, men da er det viktig å minne om at vi gjør det nettopp for dem, for at vegen skal være trygg og fremkommelig også i morgen, legger Bjotveit til.
– Drift er å holde vegen åpen i dag, vedlikehold er å sørge for at vi klarer det i morgen. Vi inspiserer våre vegobjekter slik at vi til enhver tid har oversikt over tilstanden, noe som gjør at vi kan gjøre rett tiltak til rett tid. En mur som buler ut, kan utgjøre en fare for trafikantene, og vi må derfor gjøre dette arbeidet – med de konsekvensene det medfører undervegs. Vi har forståelse for at vegarbeid kan oppleves krevende for trafikantene, spesielt på en høytrafikkert strekning som dette, sier hun.
Paradisstranden har en gjennomsnittlig døgntrafikk på 38.972. Det er dette som kalles årsdøgntrafikk (ÅDT). Av dette er ni prosent, eller 3507, lange kjøretøy (tungtrafikk).
Stenger gang- og sykkelveg
Arbeidet får konsekvens også for myke trafikanter.
Gang- og sykkelvegen blir stengt i perioden arbeidet pågår. Vi anbefaler Allebakken og Ny-Paradis som alternativ rute.
– Gang- og sykkelvegen må vi stenge på grunn av sikkerheten under arbeidene. Den er mye brukt, og vi beklager de midlertidige ulempene dette får også for de myke trafikantene, legger Bjotveit til.