fanaposten.no

– Vanskelig for sjåførene å se barna

Fanaposten satte seg bak rattet i lastebilen. Foran bilen tok 38 barn oppstilling. Vi så ingen av dem.

Nyheter · Publisert 10:15, 21 okt 2017

– Ser du meg? roper Ida (6).

Hun står ved ved siden av passasjerdøren til lastebilen som har parkert på parkeringsplassen ved Apeltun skole.

– Nei, sier sjåføren inni bilen.

Ida tar ett langt skritt bakover.

– Ser du meg nå?

Fortsatt ser ikke sjåføren inni bilen snurten til seksåringen. Etter tre lange steg vekk fra bilen får lastebilsjåføren endelig øye på en rosa lue.

– Nå ser jeg deg! sier han.

 

Lære å bli sett

Apeltun skole har fått Norges Lastebileierforbund (NLF) på besøk. Regionsjef Jan-Ove Halsøy har lært nettopp lært barna i første klasse et vanskelig ord: Dødvinkelen. Dette er navnet på det store området foran og på siden av bilen der sjåføren ikke kan se noe som helst, heller ikke barn.

Og både barn og voksne på skolen er overrasket over hvor stor denne dødvinkelen er, særlig på høyre side av bilen. Fanapostens journalist fikk selv sitte i førersetet på bilen. Foran bilen tok 38 barn oppstilling, og vi så ingen av dem. Enda dårligere er sikten på passasjersiden.

– Det er mange meter på siden av bilen der sjåføren har dårlig sikt, spesielt høyresiden og rett foran. Jeg tror nok de fleste av barna hadde trodd at sjåføren så mer enn han faktisk gjør, sier Jan-Ove Halsøy.

Mye tungtrafikk

Særlig betryggende er det ikke. Men det viser hvor viktig det er at både barn og sjåfører er forsiktige og har respekt. Med stor utbygging på Nøttveit har barna på Apeltun blitt vant til å se lastebiler kjøre oppover Smøråsvegen. Det var dette som var grunnen til at skolen tok kontakt med lastebilsjåførene og inviterte dem på besøk.

– Det er veldig mye lastebiler på veien, og vi ser at elevene ikke alltid viser respekt for kjøretøyene. De hopper gjerne ut i veien, og vet ikke helt hvordan de skal oppføre seg. Dette må vi ha oppmerksomhet på, og derfor kontaktet vi sjåførenes forbund, sier avdelingsleder ved Apeltun skole, Kristin Bjerke.

Vant til tungtransport

Inne får barna først en gjennomgang fra Jan-Ove Halsøy tre viktige tema: Hvordan man krysser veien, hva man skal passe seg for når man sykler, og at det er viktig med refleks. Han bruker et stort leketeppe med et veikryss på, modellbiler og legomennesker for å illustrere. Hovedbudskapet er at barna og sjåførene skal være venner på veien.

– Når dere går over veien må dere stoppe, se dere til begge sider. Når lastebilen har stoppet helt opp kan dere begynne å gå rolig over veien, ikke løpe, sier han.

– Da må dere vinke til sjåføren, og så vinker han tilbake. Da er vi venner på veien, sier Halsøy.

Stor kampanje

Besøket på skolen er en del av en stor informasjonskampanje fra lastebileierne som har som mål å øke bevisstheten og få ned antall ulykker. Nicoline (5), Ulrik (6), Selma (6) synes det var stas å ha sjåfører på skolen, men de er ikke så fornøyd med alle lastebilene på veien.

– Jeg har sett mange tusen lastebiler når jeg går langs veien, sier Nicoline.

– Jeg så en gang en lastebil som kjørte på en grevling. Men det var et annet sted, ikke her, sier Selma.

De har lært seg at sjåførene stort sett er ganske hyggelige og vinker tilbake når barna vinker dtil dem.

– Når vi går over veien må vi se til begge sider. Så må vi vinke til dem. Og så må vi ha sånn refleksvest på oss, sånn som vi har på oss nå, sier Nicoline.

– Legger ikke ansvaret på barna

Norges Lastebileier-forbund fikk nylig kritikk fra syklister for å legge ansvar på barna ved å fortelle dem om blindsoner. – Det gjør vi ikke, svarer lederen i forbundet.

Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes landsforening, reagerte på innholdet i en av informasjonsfilmene til NLFs kampanje "Venner på veien" som ble vist på Apeltun skole onsdag.

I et innlegg i Aftenposten hevder han at lastebileierne prøver å legge ansvaret for å forhindre ulykker over på barna.

– Å lære barn at blindsoner er farlige, er et realitetsorientert forsøk på å bidra til færre ulykker – uavhengig av skyldspørsmål og politikk, svarer lastebileiernes leder Geir A. Mo i et innlegg i Aftenposten.

– Dessverre er det slik at det skjer nestenulykker og ulykker hver eneste dag. Mange av disse, som også Syklistenes Landsforening påpeker, skyldes lastebilenes blindsoner. De er store og de er i dag ikke dekket inn av sensorer og kameraer, noe vi håper vil bedre seg i nærmere fremtid. Men det er ikke godt nok. Det oppstår fortsatt alvorlige ulykker.

Både syklistene og lastebileierne er enige om at det trengs politisk handling for å få på plass ny teknologi som gjør sikten bedre for lastebilsjåførene.

– Men vi kan ikke vente på politiske vedtak. Vi må redusere antall ulykker nå. Det er grunnen til at vi i tillegg til opplæringsprogrammet Venner på veien har lansert flere digitale kampanjer for å øke bevisstheten rundt lastebilens blindsoner, skriver Mo.

Sier ja til 49 leiligheter

Kommunen har gitt rammetillatelse til å bygge 49 leiligheter i Eikåsen på Paradis, mot at utbygger tar vare på to eiketrær.

Knappetunnelen måtte stenges etter krasj

Tre biler involvert i trafikkuhell i Dolvik i natt.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten