fanaposten.no

Den nye sjefen på Flesland har en uvanlig og variert bakgrunn, som henholdsvis sjef for Forsvarets spesialstyrker og konsulent for norsk oljebransje i Afrika. Foto: (Foto: Terje Bringsvor Nilsen)

Sjefen for de nye Flesland-tidene

Aslak Sverdrup sammenlikner Avinor-ansatte med spesialsoldater i Forsvaret. Nå skal den nye Flesland-sjefen få bukt med kjempekøene.

Nyheter · Publisert 09:12, 2 nov 2013

Mens steinhauger ligger høye som fjell og omkjøringsskilt forteller de reisende om nye, uvante kjøremønstre, har 40-åringen Aslak Sverdrup inntatt kontoret som inntil nylig tilhørte Adelheid Nes.

Sverdrup kommer fra egne Avinor-rekker, og var operativ sjef før han fikk stillingen som lufthavnssjef. Nå er han mannen som skal lose Flesland fra å være den trange, overbelastede flyplassen den er i dag, til en moderne lufthavn som står i stil til vestlendingers store reisetrang.

Moderne og god kapasitet

I første halvdel av 2017 kan han åpne en flunkende ny terminal, med integrert bybane, nye næringslokaler og en ny hverdag for de reisende.

- De som reiser får bedre flyt og mindre kø gjennom innsjekking og sikkerhetskontroll. Det blir ny avgangshall og nye, fleksible gater. Vi får nye tilbud med bespisning og butikker i den nye terminalen Kort og godt en helt annen, og mye mer moderne flyplass., sier han.

- Hvordan er det å overta jobben midt i anleggsfasen?

- Kjempespennende. Det er utfordrende å skulle ha en normal driftssituasjon og samtidig ha ansvaret for en anleggsprosess. Det er to forskjellige organisasjoner som skal jobbe sammen, men dette har vi god erfaring med på Flesland fra tidligere, og denne gang skjer også det meste av byggingen utenfor våre egne gjerder. Dermed får den daglige driften gå noenlunde i fred, sier han.

Flesland = kø

Google ordene «Flesland» og «køer», og du får 35.000 treff, mange av dem avisartikler om frustrerte passasjerer og treg fremdrift ved sikkerhetssjekken. Det er lenge siden byen hadde en flyplass som stod i stil til all reisingen, og en ny lufthavnssjef vil trolig ha noen strie dager på jobb i vente.

- Flyplassen er opprinnelig bygget for 2,8 millioner reisende per år, senere utvidet til 3,5 millioner. Nå tar vi likevel imot seks millioner reisende per år. Det er til tider utrolig at vi får alle disse menneskene igjennom, men det gjør vi. Vi har høy punktlighet i Bergen, faktisk en av de høyeste i Norge, og det jobbes veldig godt hos alle selskapene på flyplassen, sier Sverdrup.

Stopper opp uten Flesland

Alternativet til å bygge ut flyplassen, vil være å la deler av veksten i bergensregionen stoppe opp, mener han. Uten ny terminal måtte hordalendingene dempet sin reiselyst, og både næringslivet og turismen måtte satt på bremsen. 

- Dette behovet ser man på alle nivåer. Bergensere reiser mye og vil nok gjerne fortsette med det. Vårt samfunnsoppdrag er å legge til rette for at folk kan reise og besøke familien, at næringslivet kan gjennomføre jobb-reiser og at turister kan komme til byen. Det er ikke vanskelig å se hvor stor betydning det har for Bergen at vi nå får en flyplass med god kapasitet, sier han.

- Hva gjør dere for å bedre kapasiteten frem mot 2017?

- Vi har flere nye prosjekter på gang. Det første er bygging av det vi kaller trappehuset, et påbygg foran den nye terminalen, som vil fungere som påkobling mellom den gamle og den nye terminalen. Denne vil stå ferdig i mai neste år, og gir bedre kapasitet på innsjekk og sikkerhetsslusen. Vi har også andre, mindre prosjekter som å få utnyttet nordfløyen av dagens terminal bedre. Der er det litt å hente for å bedre kapasiteten ytterligere, sier han.  

Ble spesialsoldat

Sverdrup tok fatt på sin egen karrieremessige reise da han tok befalsskolen og sjøkrigsskolen i Forsvaret. Så dro han på reise jorden rundt med sin kone i et halvt år, mens en plan formet seg i hodet. Den unge mannen vendte hjem med et eneste mål; Han ville bli spesialsoldat i Forsvaret.

- Jeg hadde ingen backup-plan utover at jeg ville bestå seleksjonen, og deretter bli så god som jeg kunne bli. Så klarte jeg det, og dermed ble jeg værende i mange år. En kjempespennende tid som lærte meg utrolig mye, sier Sverdrup.

14 år ble det i Forsvaret, for å være nøyaktig. I denne perioden rakk Sverdrup å få operative lederstillinger i Forsvarets spesialkommando. Slik ble han sjef for topptrente elitesoldater, noe han mener kan sammenliknes med å være sjef i Avinor.

- Med så dyktige folk kan du som leder peke ut en retning og støtte i gjennomføringen, og så er de selvledende og vet akkurat hva de skal gjøre. Jeg mener at det samme er tilfellet her i Avinor.  Vi har mange folk med lang fartstid som vet absolutt best selv hvordan man skal håndtere situasjoner som dukker opp. Det er veldig mye fagfolk som kan jobben sin ut og inn, sier han.

Til Afrika for oljebransjen

Etter tiden i Forsvaret jobbet Sverdrup i Afrika for et konsulentselskap tilknyttet norsk oljebransje. Her fikk han erfaring i å være sjef for noe som fort kunne bli et komplett kaos.

- Vi jobbet med tidvis kompliserte operasjoner ute i bushen, og jeg skulle drive ledelse i felt av folk fra ti ulike nasjonaliteter i et område med store sosiale utfordringer. Det er klart at det å få folk til å jobbe sammen under slike forhold er utfordrende, men også spennende. Det var en motsatt erfaring lederskapsmessig, og kulturelt sett var det kjempegøy, sier han.

- Hva er dine største bekymringer i din nye jobb?

- Jeg er ikke en veldig bekymret person, men veldig mange øyne er rettet mot Bergen lufthavn. Jeg skal ikke foreta meg mye før det ringer en politiker, en journalist eller en irritert nabo. Men det vil alltid følge med oppturer og nedturer, og jeg liker variasjonen jobben gir, sier han. 

Støyende nabo

Konflikten mellom utbygginger og flyplassens fremtidige utvikling har vært mye omtalt i media i år. Sverdrup mister ikke nattesøvnen av utbyggere som står klare til å ta for seg av arealene nær grensene til flyplassen.  Ytrebygda er den raskest voksende bydelen i Bergen, med mange nye boligplaner. Men nye støysonekart fra Avinor fortalte at de ubebyggelige flystøysonene blir større enn mange hadde trodd.  

- Vi vil ha et godt forhold til alle våre omgivelser, men det er ikke til å komme utenom at aktiviteten på og fra flyplassen lager støy. Avinor kan ikke selv båndlegge arealene rundt lufthavnen, men vi må fortelle politikerne om hvordan vår aktiviteten på vår lufthavn vil belaste nærområdet. Vi gjennomfører derfor støyundersøkelse for å gi kommuner og fylkesmannen et verktøy når de skal utarbeide arealplaner. Samtidig jobber vi mye med å bedre forholdet til våre omgivelser, særlig med tanke på helikopterstøyen, som er en utfordring, sier han.

I det fjerne ser Sverdrup også at det vil komme behov for ny rullebane ved siden av den ene Flesland har i dag. Men når den må komme, vil han ikke tidfeste ennå.

- Vi jobber med en masterplan, og vil kunne gi svaret innen to år. Det handler om hvor mye kapasitet vi klarer å ta ut av dagens rullebane. På et eller annet tidspunkt når vi et punkt der vi blir avhengig av en rullebane nummer to, sier han.

Mistet lappen på Flyplassvegen

UP beslagla førerkortet på stedet.

– Jeg skjønner ikke hvordan vi tapte dette

Målvakt Olivia Lykke Nygaard var trodde ikke det hun så da Tertnes avgjorde i siste sekund.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten