fanaposten.no

ULL OM SOMMEREN: For Hege Bringe Eidestartet og Lisa Rieber er ull et sommerplagg. Dette er turistene enig i. Noe som gjør at sommeren er blitt en høysesong for ullklær. Foto: Trond-Ole Husebø

Oppdrar nordmenn til å bruke ull om sommeren

SKJOLD: For tre år siden startet Lisa Rieber og Hege Bringe Eidestartet opp «Tullah» - et klesmerke laget av ull. De hadde ikke trodd at sommeren skulle være årets mest hektiske årstid.

Nyheter · Publisert 10:00, 10 jul 2015

Det er en varm sommerdag i 
Bergen. Bryggen bugner av 
entusiastiske turister som er på 
utkikk etter suvenirer å ta med 
seg hjem. På hyllene fremfor dem står det trollskulpturer, vikinghjelmer og et bilde av en elg i 
solnedgang. Innerst i lokalet 
henger noen ullklær med fine 
nasjonalromantiske mønstre. Det er dette turistene vil ha. Noe som gleder kvinnene bak kolleksjonen.

– Vi hadde ikke tenkt at turismen skulle være en gullgruve for oss, men det viser seg at vi selger godt i disse tider. Mange av produktene er utsolgt grunnet stor etterspørsel fra turister, sier Lisa Rieber.

Brukes hele året

Det er helst tilbehør turistene 
ønsker seg.

– Skjerf selges det mest av, men den senere tid har også salg av jakker tatt seg opp. Vårt motto har blitt at ull kan selges både om sommeren og vinteren.

Vi forbinder ofte ull med tykke og varme gensere som klør litt. Slik trenger det ifølge jentene ikke å være.

– Ull er et helårsplagg, men vi nordmenn forbinder det med vinteren. Våre plagg er strikket i 100 prosent merinoull i et tynt og luftig lag som ikke klør. Med de temperaturene vi har i Norge, kan dette fint brukes hele sommeren, sier Hege Bringe Eidestartet.

Etterspørselen av ullklær til 
helårsbruk har vært stor. Nå kan man finne kvinnenes kolleksjoner i hele Norge.

– Vi leverer til mange butikker i turistnære områder langs hele norskekysten. Vi satser på tidløse og klassiske produkter. Vi bruker naturen i vårt design og bygger på tradisjonsrike mønstre. Vi tror dette er litt av suksessoppskriften.

Fra Lindesnes til Nordkapp

I utgangspunktet var «Tullah» et barnemerke.

– Tanken bak klesmerket var utelukkende å lage barneklær for jenter, men det tok ikke lang tid før etterspørselen om barneklær til gutter kom. Det tok heller ikke lang tid før etterspørselen om klær for voksne kom. Så det har egentlig bare ballet på seg, sier Lisa.

Klesmerket slår også til i utlandet.

– Vi selger godt i USA, Tyskland, Italia, Sveits og Danmark. Det er utrolig kjekt at produktene slår an. Det er nemlig mye arbeid som ligger bak, sier Hege.

Jobber med ny kolleksjon

Den siste tiden har Lisa og Hege jobbet målrettet mot den nye 
kolleksjonen for 2016.

– Vi er nå i sluttfasen, og gleder oss veldig til å motta de ferdige 
resultatene. Nå har vi hatt fokus på å videreutvikle merket vårt ved å tilføre nye mønstre og farger. Vi kjenner sommerfuglene i magen før lansering.



Les også:

Bilen var solgt og skulle klargjøres. Så slo tyvene til

.

"The Voice"-vinneren kan velge og vrake i lukrative sammarbeid

.

BARNEKLÆR: Lette og luftige ullklær er suksessoppskriften, mener damene bak klesmerket. Den første kolleksjonen var bare for barn. Foto: Christoffer Meyer

NY KOLLEKSJON: Her jobber Lisa og Hege med kolleksjonen for 2016. Foto: Jan Erich Hün

FARGEVALG: Farger og mønstre skal velges. Damene lar seg inspirere av naturen når de designer klær. Foto: Jan Erich HünBARNEKLÆR: Lette og luftige ullklær er suksessoppskriften, mener damene bak klesmerket. Den første kolleksjonen var bare for barn. Foto: Christoffer Meyer Foto: Jan Erich Hün

Ull er et helårsplagg, men vi nordmenn forbinder det med vinteren.

Trofast traver: – I dag er heldigvis kiropraktoren blitt helt stueren

Først måtte veggen males der sparkemerkene etter skosålen var. Nå rydder hun pulten og mønstrer av.

Lisa 16 år

Vår kjære Lisa fyller 16 år mandag 6. juli. Vi ønsker deg en fin dag og en god sommer. Klem fra bestemor på Bontveit og bestemor i Balders veg.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten