fanaposten.no

Odd-Jan skulle bare lage en kassebil til barnebarnet

3000 arbeidstimer senere er dette resultatet. Se video.

Nyheter · Publisert 18:06, 19 sep 2013

- Det tok helt av, jeg innser jo det, sier Møen-Stalheim.  

Olabil-vidunderet som står i arbeidsboden hans, er en tro kopi av en ekte Morgan. Det er nesten ikke til å tro at dette først var ment som en helt ordinær kassabil. Men sånn kan det gå når en gullsmed og perfeksjonist plutselig får mye tid til rådighet.

Sykdommen Parkinson har satt en stopper for en lang arbeidskarriere. Men Møen-Stalheim nekter å la dette stoppe ham fra å lage vakre ting, slik han har gjort i hele sin karriere som gullsmed og modellbygger.

- Jeg satte i gang med prosjektet for å lage en kassabil til barnebarnet mitt Håvard, og det var veldig kjekt. Snart tenkte jeg at jeg måtte lage den litt ekstra fin siden jeg nå hadde tid til det, sier han.

Verdens vakreste sportsbil
Så snart han hadde satt på sideveggene på setet, oppdaget han at bilen slett ikke var ulik en Morgan, hans egen favorittbil. Morgan 4/4 og Roadster er etter Møen-Stalheims mening det vakreste som finnes av sportsbiler.

- Da bare ballet det på seg, og så tok det helt av. Håvard, som var fem år da jeg startet, syntes jo dette var veldig stas, helt til det gikk opp for ham at bilen kanskje kom til å bli så fin at han ikke kunne bruke den, smiler han.

Moren til Håvard – som var kjent med sin fars håndelag - advarte ham om ikke å lage bilen så fin at ingen ville tørre å sitte i den, men det var til liten nytte. Morfar var allerede godt i gang med inngående studier av Morgan-bilenes mange detaljer ved hjelp av bilder på internett.

Ren terapi
For Møen-Stalheim ble det ren terapi å kunne fylle dagene med å perfeksjonere bilen. Han startet arbeidsdagen samtidig som konen gikk på jobb klokken åtte. Så gikk han inn i huset for å spise en skive klokken ti, og jobbet videre til lunsj klokken 12:30. Arbeidsdagen ble avsluttet på slaget fire .

- Dette er jo egentlig ren galskap. Nå håper jeg at noen vil se bilen og sette pris på resultatet. Det rettferdiggjør til en viss grad all den tiden jeg har brukt. Men det er viktig å si at for meg har dette vært terapi og en utrolig kjekk ting å holde på med, sier Møen Stalheim.

Detaljrikdom
Bilen er imponerende ved første øyekast, men det er først når man studerer den nærmere at man skjønner hvor utrolig mye arbeid som er lagt ned i detaljene. Alt ved karosseriet er håndlaget, og panserdelen er spantebygget som en båt. Den gamle gullsmeden har brukt poppelkryssfiner som han har bløtet i kokende vann, lagt i press og formet akkurat slik det skal være.

- Da jeg gikk i gang trodde jeg faktisk at det gikk an å få tak i deler til slike modellbiler, men der tok jeg feil. Alt måtte lages fra bunnen, og fantasien ble stadig satt på prøve. Jeg har gjort alt på øyemål, men siden jeg har tatt meg god tid, stemmer alt med hvordan en ekte Morgan ser ut, sier han.

Man kunne skrevet en bok om alle påfunnene som underveis har ledet til et perfekt resultat. Møen-Stalheim var fast bestemt på at det måtte være skinnseter i bilen. Da skinn viste seg å være i overkant dyrt å kjøpe i løsvekt, gikk han rett og slett til innkjøp av en hel sofa. Så klippet han av det skinnet han trengte, og kjørte resten av sofaen til Espehaugen.

Ratt og styringsmekanismer er hentet fra en Fritdjof Nansen-rattkjelke kjøpt på Fretex. For å få til det typiske senterrattet, tok han i bruk en leppepomade-boks og la på glass fra et vekkerur. Reflektorene i hovedlyktene er suppeøser fra IKEA, mens speilene er sminkespeil fra H&M.

Og tro det eller ei: Alle merker og utsmykninger på bilen er laget med god gammel gullsmed-teknikk av Møen-Stalheim selv, alt i 1,5 mm. messingblikk.

Gikk gjetord

Det var kanskje bare et spørsmål om tid før gjetordene begynte å gå om hva den lidenskapelige modellbyggeren kokte i hop hjemme i arbeidsboden sin om dagene. Venner som fikk se vidunderet var over seg av begeistring, og snart nådde budskapet frem til Kjetil Røen i Bergen Veteranvognklubb.

- Vi kom i kontakt med Odd-Jan via bekjente i klubben, og fikk presentert det han hadde laget. Vi synes det er helt utrolig at han har klart å få til dette på øyemål. Han sitter på en enorm kunnskap, og resultatet vitner om en kreativitet av en annen verden, sier Røen.

Under utstillingen, som går av stabelen i Auto 23-lokalene i Fyllingsdalen i helgen, vil Møen-Stalheims Morgan-modell etter alt å dømme bli stilt ut ved siden av «originalen», en ekte Morgan 58.

Bygget ny kassabil til Håvard
Tilbake i arbeidsboden til Møen-Stalheim er det to spørsmål gjenstår.

- Ble det noen gang noen kassebil som lille Håvard kunne bruke?

- Det ble det. Da det ble klart at han ikke kunne kjøre denne bilen, bestemte jeg meg for å lage en ny til ham. Så da lagde jeg og han en mye enklere kassebil sammen. Det satte han veldig stor pris på, sier Møen-Stalheim.

- Og til slutt: Har du noe nytt prosjekt på gang?

- Ja, det neste blir kanskje en Riva-båt, en flott gammeldags båt i blank mahogny. Den er virkelig vakker, og jeg setter pris på vakre ting. Det henger nok sammen med faget mitt, sier gullsmeden.

 

Ingenting slår Morgan, mener Odd-Jan Møen-Stalheim. I tre år jobbet han med denne Olabilen, som ble alt for fin til å sitte i. Foto: Terje Bringsvor Nilsen

Alle merker og utsmykninger er laget i 1,5 mm. messingblikk av Stalheim selv. Som gammel gullsmed og perfeksjonist, er ikke det noe problem. Foto: Terje Bringsvor Nilsen.

Ratt og styringsmekanismer er laget med utgangspunkt i en Fritdjof Nansen-kjelke, kjøpt på Fretex. Foto: Terje Bringsvor Nilsen

Fra politiloggen: Føk over midtrabatten, ut i grøften og kjørte videre

Også aggressive tenåringer sint på smittevern, mistet lappen på stedet og en illeluktende tønne fra krigen er noe av det politiet har hatt å stri med.

MC-velt på Paradis

Tirsdag ettermiddag ble det meldt om en motorsykkelulykke i Fana.

Korona-smittet rektor om utbruddet på skolen: – Ser ut som lærere og elever går klar

Stend videregående har innført hjemmeskole etter et koronautbrudd i administrasjonen ved skolen. Rektor Magnus Vaktskjold var en av de første som...

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten