SAS er blant bedriftene som har merket effekten av forbrukernes egen markedsføring i sosiale medier. Flyselskapet var raskt ute med å endre sitt eget regelverk da myndighetene ga klarsignal for at man ikke lenger var nødt til å slå av alt elektronisk utstyr under avgang og landing.
– Da myndighetene ga klarsignal hadde vi allerede vårt nye prosedyreregelverk klart. Det gjorde at vi var det andre flyselskapet i Europa som ga passasjerene lov til å ha mobiltelefonen i flymodus også ved avgang og landing, sier kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø til Fanaposten.
Siden regelendringen i fjor høst har selskapet merket en økt interesse for å legge ut flybilder i sosiale medier.
– Vi ser at det er mange flere som legger ut flybilder enn det var tidligere. De publiserer bilder på Facebook, Twitter og Instagram. Det har dukket opp flere bilder etter at det ble lov til å bruke mobilkameraet under innflyvningen. Det skaper engasjement og interesse, noe vi synes er veldig positivt. Vi setter pris på at folk er interessert i fly, sier Sandstø.