fanaposten.no

Nye brannbiler spyler 38.000 liter vann på tre minutter

FLESLAND: Tirsdag settes den tredje og siste superbrannbilen i drift. Nå kan brannberedskapen på Bergen lufthavn Flesland måle seg med det ypperste i Norge.

Nyheter · Publisert 12:57, 24 sep 2013

En totalinvestering på nærmere 25 millioner kroner har gitt Avinor tre nye brannbiler på Flesland.

Bilene er av typen Rosenbauer Panther. De er eksklusive, spesiallaget for flyplasser og fullstappet med hypermoderne teknologi.

Se bilder og video øverst i saken!

Søker gjennom vegger

Et varmesøkende kamera stoppes verken av vegger eller røyk. Det er et uvurderlig hjelpemiddel som kan brukes ved søk. Kameraet kan også måle temperaturen på flybremser, samt signalisere om en brann som tilsynelatende er under kontroll er i ferd med å blusse opp igjen.

– Tidligere har vi bare hatt et håndholdt apparat, men nå har vi varmesøkende kamera i hver brannbil, sier teamleder Johnny Taranger.

Stigene på taket løftes automatisk opp ved behov, og lyskasteren kan dreies i alle retninger. Den minner om en stor UFO, der den lyser opp store områder rundt bilene.

Etterlengtet forbedring

Superbrannbilene inneholder også strømaggregat og frigjøringsutstyr. Ved hjelp av frigjøringsutstyret kan brannmennene klippe i, og åpne opp, vegger.

 


 

Det kan legges slangeutlegg fra bilene, som kan spyle ut store mengder vann, pulver eller ulike skumtyper. Alt for å begrense skadeomfanget dersom en ulykke først finner sted.

– Det er mye teknisk utstyr i bilene. Dette er mye bedre enn det vi har hatt tidligere. Vi har lengtet etter disse bilene. Det er veldig kjekt for oss at de nå er i drift, og det er kjekt for bergensområdet at vi har fått en mye bedre kapasitet på brannslukking, sier Tarangers teamlederkollega Joar Gundersen.

Fjernstyrer kanonene

Superbrannbilene har også kanoner som kan fjernstyres. Hver bil kan skyte ut 12.500 liter vann på mindre enn tre minutter.

– 38.000 liter vann på tre minutter og 750 kilo pulver gir oss en formidabel slukkeevne. Nå er vi er godt rustet, sier Taranger.

Han har vært med på å måle kastelengden til 115 meter.

– Da var det litt medvind. Normal kastelengde er 100 meter, og det er ganske bra. Vi behøver det. Flyene blir stadig større, og de får mer og mer drivstoff. Vi har slitt litt med kastelengden på enkelte flytyper her på Flesland tidligere, sier Taranger.

Tryggere biler

De nye superbrannbilene er ikke bare en guttedrøm for sjåførene, men også en nødvendighet. En av hovedgrunnene til at bilene ble kjøpt inn er reglene om kortest mulig utrykningstid.

– Med de bilene vi hadde, gikk det ikke raskt nok på store lufthavner med lange rullebaner, sier Gundersen.

Han er strålende fornøyd med de nye bilene.

– De er mye tryggere, og de kan kjøres mye hardere. De er tre meter brede og har et lavt tyngdepunkt. Vi kan kjøre dem veldig hardt den dagen det er behov for det, sier teamlederen.

Omfattende opplæring

Kollega Taranger mener utstyret på Flesland nå kan sammenlignes med det ypperste i Norge.

– Ser vi bort fra Oslo lufthavn, er Flesland Avinors største flyplass. Nå er vi rustet helt på topp i systemet, sier Taranger.

Sjåførene på Flesland har lagt bak seg en god og omfattende opplæringsperiode. De skal kjøre mye i tiden som kommer, for å gjøre seg enda bedre kjent med de nye bilene.

– Det er viktig at alle som skal kjøre bilene er komfortable med dem. En flybrann er helt spesiell og veldig intens. Derfor må vi være tidlig ute og få tak på den før den kommer for langt. Flyter den utover, blir det veldig vanskelig. Skulle det skje noe nå, og vi får begynne med slukningsarbeidet mens brannen ennå er i en tidlig fase, så ligger vi godt an, sier Taranger.

Fra politiloggen: Føk over midtrabatten, ut i grøften og kjørte videre

Også aggressive tenåringer sint på smittevern, mistet lappen på stedet og en illeluktende tønne fra krigen er noe av det politiet har hatt å stri med.

MC-velt på Paradis

Tirsdag ettermiddag ble det meldt om en motorsykkelulykke i Fana.

Korona-smittet rektor om utbruddet på skolen: – Ser ut som lærere og elever går klar

Stend videregående har innført hjemmeskole etter et koronautbrudd i administrasjonen ved skolen. Rektor Magnus Vaktskjold var en av de første som...

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten