fanaposten.no

Mads Liabø fikk et stort publikum da han debuterte som forfatter. – Det er utrolig artig. Jeg blir ekstra stolt når jeg ser at familier i køen foran meg har storhandlet kartongene med historien min på, sier han. Foto: Terje Bringsvor Nilsen

Mads sin julefortelling har et opplag på seks millioner

Hva har Knut Nærum, Anne Holt og Gunnar Staalesen til felles med den totalt ukjente Mads Liabø?

Nyheter · Publisert 09:17, 4 des 2015

Svar: Alle har gledet det norske folk med fortellinger på melkekartongen. Har du kjøpt melk fra Q-meieriene i det siste, har du garantert lagt merke til den trivelige historien om juletreet, Sara, Lukas og nissen som pryder kartongen. Hele historien er klekket ut på Midtun, der Q-meierienes markedsavdeling er lokalisert.

Mens de kjente forfatterne har satt sitt navn på påskekrimmer på Tines melkekartong, fikk Liabø den strie jobben med å finne på julefortellingen til seks millioner Q-melk-kartonger.

– Det er et ekstremt vanskelig format. Det er liten plass på kartongen, så man kan ikke bruke mange ord på å beskrive stemningen, sier Liabø.

Må gjøre det forbrukeren sier

Hos Q-meieriene er det slik at når sjefen har talt, så er det ingen vei utenom. Og sjefen, det er forbrukeren:

– Vi er et forbrukerdrevet meieri, noe som innebærer at forbrukeren er sjefen. Hvis ikke vi sjekker med forbrukerne før vi lanserer noe, så er vi ikke ærlig mot oss selv. Uansett hva vi gjør, så sjekker vi med forbrukeren først, sier han.

Tidligere i år spurte Q-meieriene hva folk helst ville ha på årets julekartong. Svaret kom overraskende på Liabø, som er leder for forbrukerdrevet innovasjon hos meieriet. Dermed er han ansvarlig for at forbrukernes ideer blir tatt videre og gjennomført.

– Ja, vi ble overrasket, for i fjor ville folk ha flere nisser på kartongene. Men det er Tine sin greie, og vi kopierer ikke andre. Vi ble litt tatt på sengen og tenkte «oi! Nå må vi jo skrive en», sier han.

– Hvordan endte det opp med å bli akkurat deg som skrev fortellingen. Dette er jo et oppdrag man gjerne gir til kjente forfattere?

– Jeg skriver allerede det meste av tekster og pressemeldinger, og jobber også med å kvalitetssjekke tekster, med vekslende hell. Så det falt naturlig at jeg skulle prøve da vi fant ut at vi hadde for kort tid til å engasjere noen utenifra. Jeg synes utfordringen var såpass stor og gøy at jeg sa ja med en gang, sier Liabø, som med julefortellingen har fått sin debut som forfatter.

– Jeg har ingen andre litterære verk på samvittigheten, men jeg skriver mye, og har blant annet laget påskekrim og andre mindre fortellinger som kun er brukt internt, humrer han.

Får gode tilbakemeldinger

Og historien om Sara, som så gjerne vil glede det ensomme juletreet, har tydeligvis truffet.

– Tilbakemeldingene vi får er at historien var koselig.

– Hvordan er det å se historien sin i alle butikkhyller?

– Det er utrolig artig. Jeg blir ekstra stolt når jeg ser at familier i køen foran meg har storhandlet kartongene med historien min på! sier han.

Q-meieriene har som mål å få inn 500 idéer fra forbrukere i løpet av året. De beste av dem blir lansert som for eksempel nye produkter.

– I år er vi allerede oppe i 750. Av gode ideer som allerede er lansert kan jeg nevne Q Frokostyoghurt i pose, Skyr Mini og Skyr & Cottage Cheese. Men vi har veldig mange andre spennende ideer som vi jobber med, sier han.

– Sånn utover fortellingen: Er det noen forskjell på Tine-melk og Q-melk for melkedrikkere?

– Mange sier at de kjenner en forskjell, så det er nok individuelt. Helmelken vår for eksempel, har ekte H-melk fettprosent til forskjell fra konkurrenten. Husk på det når du skal lage julegrøten, avslutter Liabø.

LES FLERE: NYHETER

Det er et ekstremt vanskelig format. Det er liten plass på kartongen, så man kan ikke bruke mange ord på å beskrive stemningen.

Bronse i uoffisielt NM

– Vi er Bjarg, de er Vålerenga. Å slå dem – og være spillemessig helt på høyde – er i seg selv en opplevelse.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten