fanaposten.no

Barnet fikk tilrettelagt undervisning som hadde liten effekt i flere skoleår. Moren mener dette har konsekvenser for barnet den dag i dag.

Lærer forteller: - Systemet virker ikke som det skal

Hun møter ungdom lærevansker som aldri har blitt fanget opp. – Elevene kunne enkelt fått hjelp, men systemet vårt virker ikke godt nok, sier hun.

Nyheter · Publisert 09:59, 21 jun 2019

Hun kjenner bergensskolen fra to sider. Som lærer på en videregående skole i Bergen treffer hun elever som hun ser tydelig har lærevansker, men som aldri har fått den hjelpen de burde hatt.

Som mor til et barn med dysleksi har hun møtt systemet fra den andre siden.

– Jeg jobber i enden av et system som ikke fungerer som det skal, slår hun fast.

– Det er forferdelig å være vitne til. Som lærer møter jeg 18-åringer på skolen som har dysleksi, men som aldri har fått den hjelpen de skulle hatt. Mange har ikke fått
diagnosen heller. Jeg har selv et barn med dysleksi og har møtt en skole som går i forsvarsposisjon. Jeg ser at som forelder kan det være en tøff kamp for at barna skal mestre skolen og ha god faglig utvikling, sier hun.

Feilen sitter i systemet

Hun kontaktet Fanaposten etter oppslaget om lærevansker som stod i avisen 12. april, der en mor fortalte om hvordan datteren gjennom fire år strevde på skolen uten å få riktige tiltak.

Læreren ønsker å være anonym av hensyn til barnet sitt, og fordi hun ikke ønsker at enkeltkolleger skal føle seg kritisert. Hun vil ikke kritisere enkeltskoler, for det er ikke her hovedproblemet ligger, mener hun.

– Problemet ligger på systemnivå, og det gjelder ikke bare Bergen. Leser man i kommentarfelt om dysleksi på Facebook så får man inntrykk av at svært mange foreldre opplever at barna deres ikke får nødvendig utredning og tilrettelegging, sier hun.

I dagens avis står til sammen seks foreldre frem i Fanaposten og forteller hvordan de mener problemene har blitt oversett eller skjøvet bort av skolene.

Dysleksi Norge mener Bergen har en lang vei å gå på området:

– Jeg er bekymret når det gjelder Bergens praksis for å utrede for dysleksi, og andre lærevansker som spesifikke språkvansker og dyskalkuli. Det virker på meg som det ofte blir satt diagnose for sent og at det blir gjort med for få, sa pedagog Aasne Midtbø Aas i Dysleksi Norge til Fanaposten 12. april.

Læreren vi snakker medmener det trengs entydelig nasjonal retningslinje for hvordan lærevansker skal fanges opp og hjelpes.

– Så må det være dedikerte personer på hver skole som har kompetanse på dette feltet, slik at elevene faktisk får den hjelpen de har krav på i henhold til lovverket. I dag er det alt for ulikt hvordan det blir håndtert. Skoleledere og lærere mangler kunnskap, og konsekvensen er at samfunnet mister masse menneskelige ressurser fordi barna ikke får hjelp, sier hun.

Sliter psykisk

Hun ser at elevene som sliter med dysleksi ofte mister troen på seg selv og egne evner.

– Med enkle grep kunne dette vært unngått. Hvorfor ser vi ingen vilje til å gjøre noe med dette på nasjonalt plan? Hvorfor er det ingen som kontrollerer at elevene får det de har krav på?

Hun forteller om elever som ligger på 3-4 i karaktersnitt på videregående, som er midt på treet. Det kan ofte dekke over det faktum at dette egentlig er elever med svært gode evner. Hun bekymrer seg for motivasjonen til disse elevene.

– Når de gjør en god innsats med skolearbeidet og opplever at de har en god forståelse av fagene, er det psykisk tungt når man får dårlige resultater. Eleven kan føle seg «dum», men så er det egentlig er helt andre grunner til at karakterene ikke kommer. Kanskje trenger eleven bare å få en muntlig prøve i stedet for skriftlig. Mange opplever skolen som kjedelig når de sliter med dette i år etter år. Da blir det vanskelig å finne motivasjonen til å lære seg noe nytt – man har rett og slett ikke troen på at det er mulig å lykkes, sier hun.

Hun mener det ikke kan være opp til den enkelte kontaktlærer på skolene å identifisere lærevansker, men at alle skoler må ha dedikerte personer som jobber med dette.

Stoppe frafallet

– Det er mye snakk om å stoppe frafallet. Urovekkende mange kan ikke lese godt nok. Jeg tror mange av de som ikke mestrer skolen, nettopp sliter med lesing og skriving. Hvorfor ikke gjøre som i Finland, der de språktester alle barn i barnehagen, og så
sette inn nødvendige tiltak virkelig tidlig, sier hun.

Hennes egen erfaring med et barn med dysleksi er at skolen går i forsvarsposisjon.

Det burde være helt unødvendig med all kunnskapen som finnes om dysleksi i dag.

– Det tragiske er at å identifisere dysleksi er en enkel jobb. Det handler om å ta en kort test, og her er det en rivende utvikling som sannsynligvis vil gjøre det enda enklere i fremtiden. Så finnes det gode hjelpemidler som lydbøker, skriveverktøy og dataprogrammer som får disse elevene til å mestre skolehverdagen. Det er helt unødvendig og veldig fortvilende at mange blir gående i årevis uten denne hjelpen, sier læreren.

To fikk kjøreforbud, en ble avskiltet

To kjøretøy fikk bruksforbud og et ble avskiltet da Statens vegvesen gjennomførte kjøretøykontroll i Fana tirsdag.

Krafttak for å inkludere flere i arbeidslivet

Nesten én av fem i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet. Mange med nedsatt funksjonsevne og hull i CV-en sliter med å komme seg inn i...

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten