fanaposten.no

Barn og unge får mulighet til å kjøre raskere enn ti knop på sjøen, dersom Sjøfartsdirektoratets forslag går igjennom. Foto: Terje Bendiksby, NTB / Terje Bringsvor Nilsen

Jørn-Ivar blir hørt: Vil droppe tiknops-grensen for barn og unge

- Dette er et veldig godt steg på veien, sier Jørn-Ivar Liseth etter å ha lest at Sjøfartsdirektoratet vil droppe grensen på ti knop for barn under 16 år.

Nyheter · Publisert 14:10, 12 feb 2021

Dersom Sjøfartsdirektoratet får det som de vil, skal ungdom under 16 år få lov til å kjøre fortere enn 10 knop på sjøen.

Det er akkurat dette Jørn-Ivar Liseth etterlyste i et intervju med Fanaposten i høst.

Liseth mener dagens reglerverk rekrutterer 16-årige fartssyndere. Hovedproblemet, mener han, er regelen om at en 15-åring ikke kan kjøre en båt som går i mer enn 10 knop. Regelen sier at dersom båten kan oppnå større fart enn ti knop, så skal fører være over 16 år.

Dagens regelverk gjør at det for eksempel er ulovlig for en under 16 år å kjøre en båt med 9,9-hesters motor.

– Dette er så lav hastighet at det knapt er mulig å overholde, og det gjør at omtrent alle foreldre som vil lære opp barna sine til å bli båtførere i prinsippet må bryte loven, sa Liseth.

Idet barna runder 16 kan de få båtførerbevis og lovlig fyke rundt på for eksempel en vannskuter som går i 70 knop, med unntak av de stedene det er fartsregulering.

– Regelverket er helt borti staur og vegger, fordi det finnes ingen mellomting fra å være 15 å måtte holde svært lav fart til å bli 16 år og ha det fritt frem. Det må gå an for ungdom i 13-16-årsalderen å holde grei fart, for eksempel 20 til 25 knop. Så må det gå an å lage fartsbegresninger på sjøen som gjelder for alle, sa Liseth.

Ifølge høringsutkastet, som først ble omtalt i Båtmagasinet, får direktoratet en rekke henvendelser fra folk som mener det samme som Liseth. Ulykkesstatistikk viser at det er få barn og unge som er involvert i alvorlige ulykker med 9,9 hester.

I sitt forslag som nå sendes ut på høring medgir direktoratet at de er enig i at det kan være god læring for ungdom å få føre planende fartøy, men de vil ha begrensninger på motorkapasitet for de under 16.

– Sjøfartsdirektoratet ser at overgangen fra å kun ha ført båt i under 10 knop kan bli for stor når personer blir gamle nok til å føre båtførerbevispliktige båter. Direktoratet er dermed enig i at det kan være god læring i å få føre planende fartøy, men med den begrensingen at motor ikke kan ha større ytelse enn 10 HK/7,5 kW.

Dersom endringen vedtas, vil direktoratet overvåke om det medfører negative konsekvenser, for eksempel økt antall alvorlige ulykker. Skjer det, vil de vurdere å gjeninnføre hastighetsbegrensningen.

Saken sendes nå ut på offentlig høring med høringsfrist 30. april. Det tas sikte på å fastsette regelverket innen 1. januar 2022.

Det er akkurat den endringen Jørn-Ivar Liseth etterlyste i et intervju med Fanaposten i høst.

- Det er vanskelig å svare direkte på det. Jeg har ikke befart Hop. Det er som det står i svaret, en litt mindre . Arealene er som de er. Ikke forventet at veksten blir så stor som man trodde. Mange skoler har liten plass i vår de. Hop har mindre enn snittet, men andre har mindre plass. Jeg ønsker god plass på alle skolene våre, når vi ikke har så god plass, så prøver vi å kmpensere, uteområder er viktig, for oss, viktig å lage,

- De under 16

_Det må være minum. Det er et stort sprang, det er fortsatt et vanvittig, hopp, når den er ti hester. kan . - Det er et godt stykke på vei. Vi har hatt , et kurs, i jetskiklubben, vi har kurs, i båtførerklubben. det er absolutt, vi kunne utvidet det til. praktisk.

båt. du får ikke utstedet.

- det er absolutt et godt steg på veien. Høring. sjøfartsdirektor. -

ta på torsdag.

– Veldig synd at vi ikke måler og merker flere vann. D et er en fantastisk, det hadde vært unikt, ikke måler, litt sånn, at folk får et ublidt møte med, det er en veldig kjedelig kombinasjon, de vil bruke naturen, lavterskel, dus lipper å bygge broer.

Så er det mange firivillige, inngå samarbeid med firivllige, lite gjennomtenkt holdning, som jeg kunne håpet at folk tar folks. glede ved å være.

Fana og Smørås inn i kretsstyret

NFF Hordaland hadde sitt fotballting mandag. Kristian Jæger (Fana) ble valgt inn som nestleder, mens Erik M. Throndsen (Smørås) rykker opp fra vara...

Det lille galleriet blir større

Kunstnerne på Hop tar i bruk nabolokalet for å få plass til mer kunst. Men Atelier Juni skal også tilby noe mer attåt.

Matoma og Gøran fant hverandre

Fanagutten imponerte i sin The Voice-audition.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten