fanaposten.no

Investerer millioner i thaimat-eventyr

De har investert to millioner kroner i spesialbygde restaurantkjøkken. – Vi vil selge thaimat til hele Bergen sør, sier Trond Koldal og Christer Oksnes.

Nyheter · Publisert 15:34, 4 nov 2019

Fanas ukronete pizzakonge på 1990-tallet, Trond Koldal, satser nå på thaimat.

– Jeg har alltid vært veldig glad i god mat, og etter å ha vært i eiendomsbransjen i mange år, fikk jeg lyst til å innvie fanafolket i thaienes smaksrike retter, sier Trond Koldal.

Trond Koldals første matprosjekt, Pizzabakeriet, ble etablert på begynnelsen av 90-tallet. Etter noen år solgte Trond seg ut og begynte i eiendomsbransjen. Nå er han tilbake til mat, men ikke pizza.

– Om man skal begynne med noe, synes jeg det må være noe nytt. Det er ingen vits i å gjøre som alle andre. Men det må gjøres skikkelig, og det har vi tatt mål av oss til å gjøre denne gangen, sier Koldal.

Hente-mat

Sammen med Christer Oksnes, Johnny Tufta og sønnen Stian Koldal, har Trond Koldal etablert Thai Thai Takeaway. Han er selv hovedaksjonær gjennom firmaet Food Import AS som eier 70 prosent av aksjene.

– Vi har vært en del på ferie i Thailand, og i likhet med mange andre som har vært der, falt jeg for thaimaten. Den er utrolig smaksrik, og det er mye sunn mat. Opprinnelig lekte jeg med tanken på å sette opp et importfirma for ingredienser til thaikjøkkenet. Men så kom ideen om å etablere take-away-restauranter, sier Koldal.

Store investeringer

Under planleggingen var det spesielt ett moment som ble sett på som litt risikabelt.

– Folk kan lett være skeptiske til å kjøpe mat fra en vogn, fordi det assosieres med dårlig hygiene og litt «shady» forhold. Vi ønsket at vognene våre skulle fremstå som flotte storkjøkken, og spesialbestilte 19 kvadratmeter store vogner fra Sverige. De har kostet mye penger, men er topputstyrt med induksjon, innlagt vann, frys og kjøl, salatbar, tørrlager, oppvaskmaskiner og toalett for de ansatte. I tillegg alt som hører hjemme på et storkjøkken. De både ser bra ut og fungerer glimrende, sier Trond Koldal og Christer Oksnes.

De anslår at investeringen i forbindelse med oppstarten er på nærmere to millioner kroner.

Tilpasset norske ganer

Alle rettene som selges har de fått utviklet i samarbeid med en thai-kokk.

– Maten er hundre prosent autentisk. Hemmeligheten ligger i sausene, og vi har fått profesjonell hjelp til å utvikle dette, og ikke minst tilpasse styrkegraden på maten slik at den passer for norske ganer. I Thailand kan maten være så sterk at du må legge deg nedpå etter å ha smakt. De færreste nordmenn kjøper så sterk mat, så derfor har vi tilpasset styrkegraden. Men vi lar kundene selv velge om de vil ha svak, medium eller sterk mat, sier Trond Koldal.

I slutten av mai i år sto den første thaimat-vognen klar, og den ble plassert utenfor Blomsterdalen Senter. Den andre åpnet ved Rema 1000 Fjøsanger sist uke. Lokaliseringen er ikke tilfeldig.

– Trond og jeg har tilbrakt mange timer i bilen på jakt etter de perfekte plasseringene av disse vognene. Det skal helst ikke være for mange konkurrenter i området, og trafikken skal være god. Disse kriteriene oppfyller begge de to første plasseringene, sier Christer Oksnes.

To millioner i thaimat

Allerede åpningsdagen i Blomstedalen fikk de den første positive overraskelsen.

– Vi var litt usikre på mottakelsen, men kundene bare strømmet til. Vi kjørte skytteltrafikk for å ha nok råvarer i vognen til å ta unna bestillingene, sier Oksnes.

– Vi har hatt en veldig god start på den første vognen. Omsetningen har allerede passert to millioner kroner, og det er vi fornøyd med. Men med de investeringene vi har gjort, trenger vi også å selge mye thaimat, smiler Trond Koldal.

Franchise

Forretningsmodellen er lagt opp som en franchise, og målet er å bli landsdekkende. I første omgang ønsker de å sette opp fem-seks vogner i Bergens-området.

– Vi ønsker å ha franchisetakere som brenner for det de holder på med. Til gjengjeld bistår vi med råvarer, regnskap og markedsføring. For å lykkes i dag må en gjøre alt en kan for å øke marginene. Vi må kjøpe råvarene så billig som mulig, og da må vi ha store kvantum. Vi har etablert et stort lager, hvor vi forsyner vognene med råvarer, slik at de kan konsentrere seg om den daglige driften. Vi er på jakt etter flere som kan være interessert å bli franchisetakere, og har mål på sikt om å bli landsdekkende kjede, sier Trond Koldal.

Konseptet med ThaiThai Takeaway er at kundene bestiller og betaler maten via en app, og deretter henter den selv i vognen.

– Kundene laster ned appen, bestiller maten i den vognen de vil hente og betaler. Når det er gjort, skrives bestillingen automatisk ut i den valgte vognen, og kokkene lager maten som er klar til henting innen 20 minutter. Enklere kan det ikke bli, sier Trond Koldal.

Prøve noe nytt

Selv om driften av den første vognen gjennom sommeren har gitt en god start, håper de to gründerne at flere skal få opp øynene for thaimat. De er på en misjon.

– Norske matvaner er jo litt sidrumpet, og vi ønsker at folk skal oppleve nye smaker. Mange har nok smakt thaigryte fra pose, men dette er en helt annen matopplevelse. I årevis har vi nordmenn spist lørdagspizza. Så kom fredagstacoen. I dag spiser folk pizza og taco hele uken. Vi ser jo at thai-maten har fått en god mottakelse i Blomsterdalen, og er spente på hvordan fortsettelsen blir med vognen på Fjøsanger. For mange er det «en smak, og du er hektet», smiler Koldal.

Rolig helg i bydelen

Nyttårsrakett, bilkrasj og et utløst sprinkleranlegg forstyrret en ellers fredelig helg.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten