fanaposten.no

Helt rå på avveier

Denne vil du ha.

Nyheter · Publisert 10:47, 18 nov 2019

Jeg har alltid syntes at pickup er kult … å se på i alle fall.

Å kjøre dem er ikke alltid like kult. Det er stumpete, knotete i byen og ofte bråkete. Som et arbeidsverktøy har den alltid tjent sin misjon, men som hverdagsbil har jeg aldri helt falt for fristelsen å handle bil med plan bak. Før nå.

Krangle med en trønder

Stig-Ove Martinsen ved Kverneland Bil Bergen gav seg ikke.

Han mente at jeg definitivt måtte teste Ranger Raptor – til tross for at det ikke er lenge siden jeg var ute med Ranger i normalversjon.

– Du kommer til å merke at det er store forskjeller på de to bilene.

Tro meg. Å krangle med en trønder blir bare tull, så jeg tar den med meg ut på tur for å se om jeg klarer å legge merke til forskjellene.

Og det gjør jeg – selv før jeg setter meg inn i bilen. Den ser i mangel av et annet ord helt bøllete ut.
Det hjelper nok litt på med den nokså ekstreme reklamen Ford har klistret på demobilen, men selv uten den utstråler den en helt annen maskulinitet enn den normale Ranger.

Raptor-utgaven har nemlig fått bredere skjerm-
er – og bare for å poengtere ytterligere, har den skjermbredding utenpå der igjen. Det gjør Raptor hele 16,8 centimeter bredere enn normalen. Fronten er helt klart inspirert av
storebror F150 Raptor, med høyt monterte fangere og grill, og overhenget har en skarp vinkel kledd med beskyttelsesplater som gjør at den klarer
vinkler på 32 grader kontra standarden sine 29, uten å rive av deler av fronten. Bilen er også mye høyere – bakkeklaringen har økt fra 23,2 til 28,3 centimeter.

Over elven

Med denne høyden under seg, er det vrient å ikke føle seg som kongen på veien – men det er i skauen at man kikker ned på elgen og fnyser.

Ranger Raptor er helt RÅ på «avveier», eller oppkjørselen til skaunissene. Å ta nedi med buken er et ikke-tema, og med muligheten til å gire selv i manuell-modus på girkassen blir den nesten uslåelig i vanskelig terreng. Her har man bakhjulstrekk høygir, og firehjulstrekk med både høy-og lavserie. Man har også sperre i bakakselen, hjelpeprogram for bratte nedoverbakker, kanalbeskyttelse i
magnesium og en 2,3 centimeter tykk stålplate
under fronten slik at bilen ikke skal blø sort blod når du blir litt i overkant entusiastisk bak spakene. Og det kan du fort bli. Ranger Raptor er nemlig bygget for at man skal kunne herje. Man skal kunne holde maksfart hvor det er mulig å oppnå. 170 kilometer i timen i skauen – vel, det skal godt gjøres.

Må du over elven for å hente vann, er det også greit å vite at den tåler å bli våt på føttene sine. Vadedybden er 85 centimeter!

Aktuell for alle

Det er et lass med greier som er endret fra
standardutgavene til Raptor. Og det merkes utrolig godt både på skauen og landeveien. Bærebroene er i aluminium og er 15 centimeter bredere, den har ikke bladfjærer bak – men spiralfjærer, den har fått wattlink-stag, og alle fire hjul har demperoppsett fra Fox som gir 30 prosent mer vandring og langt mer avansert demping. Den har fått spesialdekk fra BF Goodrich i 285/70-17, og stivere stål bak fangere, i ramme og rundt motor og girkasse. Man har jobbet hardt for å virkelig lage et snilt monster her, men til tross for dette – så er den overraskende fin å kjøre på vanlig vei, og ikke minst i bymiljøet med.

Svingradiusen er god, og man har fin sikt alle veier. Det er lite dekk – og vindstøy til tross for de massive terrenghjulene og sin store størrelse.

I vanlig automat-modus flyter man bare avgårde, nesten som i en høy Mercedes.

Borte vekk er den stumpete oppførselen
pickup’er flest har, som gjør at du kniper rumpe-
ballene sammen ved minste ujevnhet i asfalten.

Ny er også, for Ranger, motoren.

Tidligere hadde Ranger en 3,2-liters rekkefemmer på 200 hester og 470 Nm. Nå er det 2-liters
firesylindret under panseret. Men den har turbo, og gir 213 hester og 500 Nm. Det passer bilen perfekt.

Girkassen er også ny, og er samme som sitter i Ford Mustang faktisk. En 10-trinns automat som fungerer perfekt i en slik bil. Fint når man skal
cruise, og fint når man drar tungt.

Apropos det – nå er hengervekten bare 2500 kilo. Tidligere var den 3500. Dette er nok grunnet
prioriteringer for sportsligere egenskaper.

Innvendig er det enkelt oppsett, solid materialbruk og herlige stoler som gjelder.

Alt er logisk lagt opp, og man føler man sitter i en dyr personbil (om man ikke titter ut).

Det er bare en ting å si om Ford Ranger Raptor: Den gjør pickup’en aktuell for alle!

Ford Ranger Raptor

Motor: R4, 16V, to turboer, diesel

Slagvolum: 1.996 ccm

Effekt - o/min : 200 hk / 3.500

Dreiemoment - o/min: 500 Nm / 2.000

Drivverk: 10-trinns automat 4x4

0-100 km/t: 10,5 sek

Toppfart: 170 km/t

Forbruk NEDC: 0,87 l/mil

CO2-utslipp NEDC: 233 g/km

Tankvolum: 80 liter

L/B/H: 540/203/187 cm

Akselavstand: 322 cm

Dekkdimensjon: 285/70R17

Egenvekt: 2.537 kg

Hengervekt: 2.400 kg

Pris fra: 676.000,-

Slåtthaug ligger sist på ny statistikk om frafall: - Veldig overrasket

Slåtthaug vgs ligger nederst på en statistikk som viser hvor mye skolen bidrar til at elever gjennomfører og består videregående. – Nå må vi finne ut...

Håvard ni hundredeler fra pallen

Oppløftende 1000-meter fra Fana-løperen. Sverre Lunde Pedersen vant B-gruppen på 5000 meter.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten