fanaposten.no

Anbefaler Airbus å endre design på girboksen

Over to år har gått siden 13 mennesker mistet livet i helikopterulykken ved Turøy i Hordaland. Torsdag ettermiddag kom Havarikommisjonen med svaret på hva som skjedde.

Nyheter · Publisert 12:30, 5 jul 2018

Havarikommisjonen fastslår at et tretthetsbrudd i hovedgirboksen førte til helikopterstyrten utenfor Turøy i 2016 og ber Airbus endre designet på girboksen.

Ulykken er ferdig gransket, og den endelige rapporten fra kommisjonen ble lagt fram på Clarion Hotell Flesland klokken 13.30 torsdag ettermiddag.

Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Det var ingen varsler på forhånd. Kommisjonen er sikre på at utmattingsbrudd i et av planetgirene forårsaket ulykken. Så langt har det ikke vært kjent hvordan skaden kunne oppstå.

– Det kan vi svare på nå, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen VG.

Anbefaler å endre designet

– Det skal ikke være sånn at et helikopter mister rotoren i flygning med det fatale utfallet det får. Havarikommisjonen har konkludert med at designet på denne girboksen hadde nådd et nivå, slik at marginene mot feil er for små. Derfor tilrår vi Airbus å vurdere designet på girboksen, opplyste avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling på en pressekonferanse i Bergen torsdag ettermiddag.

Havarikommisjonen konkluderte allerede i fjor med at helikopterstyrten skyldtes et tretthetsbrudd i et tannhjul i hovedgirkassen.

Med tilrådingen om å redesigne girboksen, mener Havarikommisjonen at det vil sørge for å øke robustheten, påliteligheten og sikkerheten til hovedgirboksen på den aktuelle helikoptertypen.

Årsaken

Fredag 29.april 2016 løsnet hovedrotoren til et helikopter på vei fra Gullfaks B til Bergen lufthavn Flesland. Flyet styrtet på en holme øst for Turøy og samtlige 13 personer ombord mistet livet. Dette mener Havarikommisjonen er den direkte årsaken til ulykken. (Illustrasjon: Nyhetsgrafikk)

Satt på bakken

Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland 29. april 2016. Fem av de omkomne var bosatt i Fana og Ytrebygda.

Helikopteret var på vei fra oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet.

Etter ulykken besluttet Luftfartstilsynet at flere Super Puma-helikoptre av typen som styrtet, skulle settes på bakken.

Vurderer søksmål

Det er advokater på plass for å vurdere erstatningssøksmål på vegne av de etterlatte, skriver Bergens Tidende.

– Det er én av mulighetene vi vurderer. Vi vil også forsikre oss om at alle spørsmålene om ulykken blir besvart, sier Brian J. Alexander fra advokatfirmaet Kreindler & Kreindler i New York.

Han har reist fra USA til Bergen for å være til stede torsdag. Firmaet har spesialisert seg på saker som gjelder store ulykker, særlig innen luftfart.

Svein Kjetil Svendsen i Advokatfirmaet Elden er bistandsadvokat for de etterlatte og var den som kontaktet firmaet i New York.

Alexander har med seg advokater fra Norge, USA, Sverige, Storbritannia og Frankrike. (©NTB)

Turøy-ulykken

Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland 29. april 2016.

Helikopteret var på vei fra oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet.

Det var av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, operert av selskapet CHC Helikopter Service.

Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Det var ingen varsler på forhånd.

Etter ulykken besluttet Luftfartstilsynet at flere Super Puma-helikoptre av typen som styrtet, skulle settes på bakken.

Havarikommisjonen er sikre på at utmattingsbrudd i et av planetgirene forårsaket ulykken. Den foreløpige rapporten fra kommisjonen kom på ettårsdagen for ulykken.

Helikopterets varslingssystem og vedlikeholdsprosedyrer var basert på at eventuell sprekkvekst skulle frigi metallpartikler, men det skjedde ikke. Dermed utviklet sprekken seg uten å bli oppdaget.

Sa ja til tre planer i Fana

Bystyret vedtok tre Fana-reguleringsplaner onsdag.

Tryti avviser nye Råstølen-blokker

Byråd Anna Elisa Tryti vil avvise hele boligprosjektet "Fanarosen" på Råstølen.

Til staben ved Fana kulturhus: Tusen takk!

Til staben ved Fana kulturhus: Tusen takk for at all profesjonell hjelp og ikke minst for alltid like hyggelig mottakelse.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten