fanaposten.no

Fikk lys idé etter nesten-ulykke

BYFJORDEN: Da han holdt på å kjøre ned en kajakkpadler ved Flesland tok seilerveteranen affære. Nå lanserer han sitt eget sikkerhetsprodukt: Radar-refleksen.

Nyheter · Publisert 13:18, 6 jun 2014

Se video av Fanapostens radarrefleks-test!

Vi befinner oss om bord på Røde Kors Hordalands patruljebåt, og fartøysjef Thormod Dahl gir full gass. Vinden river oss i håret, skumsprøyten står bak propellene. Skjær og farkoster passerer oss på få sekunder.

Ved Eidsvågneset dukker noen mørker skygger opp i bølgene: Tre havpadlere på kosetur. Hadde ikke vår kaptein Dahl vært en årvåken og erfaren mann, og slakket på gassen, kunne dette endt i tragedie.

Usynlige

– De er små, ofte svartkledde og nesten usynlige på vannet. Padlerne føler seg kanskje trygge, og tror at andre fartøyer ser dem, men det er slett ikke alltid tilfelle, sier Erik Kristoffersen til Fanaposten.

Kristoffersen har vært aktiv i Bergens Seilforening på Hjellestad siden 1980. «Usynlige» kajakker har bekymret ham lenge.

I disse dager kommer hans selvutviklede radarrefleks på markedet. Refleksbåndene festes på padleåren og gjør at brukeren blir like godt synlig på radar som en båt.

Nesten-påkjørsel

Kristoffersen, som til daglig driver frisørsalongen Hårek i sentrum, har selv opplevd nestenulykker.

– Utenfor Flesland i fjor, på vei i seilbåten fra Hjellestad mot byen, ble jeg oppmerksom på en mørkkledd padler på babord side, bare 20 meter unna. Han hadde passert rett foran baugen min. Jeg tenkte: «Hvor i svarte kom han fra?» Padleren gikk helt i ett med horisonten og bare flaks gjorde at jeg ikke kjørte rett på ham, sier Kristoffersen.

Etter hendelsen begynte han å gruble på hvordan man kunne gjøre kajakker mer synlige på sjøen. Løsningen ble radarrefleksen.

Produseres lokalt

– Jeg tok først kontakt med internasjonale 3M, men de sendte meg videre til A2G Profilering i Bergen, sier Kristoffersen.

Åstveit-firmaet står for produksjon av refleksene, i tillegg til at Bjørn Pettersen har vært med å utvikle og teste.

Ifølge Sjøfartsverket har det ikke skjedd dødsulykker som følge av kajakkpåkjørsler, men det er meldt om mange nestenhendelser. Både Redningsselskapet og Padleforbundet har mange skrekkhistorier. Senest i april ble en firerkajakk i Bærum rent i senk og delt i to. Utrolig nok ble ingen skadet.

Grundig testet

Kajakklubben Njørd i Eidsvågen har hjulpet til med testingen. Elitepadleren Sander Bjarke Ringheim (17) er ikke i tvil om at produktet er et viktig sikkerhetsbidrag.

– Vi trener her ute seks måneder i året. Selv om fartsgrensen er fem knop opplever vi ofte fritidsbåter som kommer fossende i 35-40 knop. Da må vi vinke med åren og rope i håp om å bli sett, sier Ringheim.

Til ære for Fanaposten padler han noen store ringer rundt Røde Kors-båten. De gule refleksbåndene blinker i solen. Så lenge åren er i bevegelse er han også godt synlig på vår radar.

– Dette skal jeg ha!

Bernt Hågen Solheim er leder for havpadlergruppen i Njørd som har mellom 100 og 150 aktive.

– Jeg har vært aktiv kajakkbruker i 30 år og jobbet på sjøen tidligere. Jeg vet hvor usynlige vi normalt er for store båter. Det er ingen tvil om at radarrefleksen virker. Det er rart at ingen har funnet opp dette før, sier Solheim, som legger til at han uttaler seg som nøytral testperson.

– På markedet finnes det produkter som skal heises opp i master, men i en kajakk er det ikke ønskelig med en svær dings. Her blir refleksen limt rett på åren. Sikkerhet er «in», og folk kjøper nødpeilesendere til 5000 kroner og overlevingsdrakter til 10.000. Da bør ikke noen hundrelapper for en radarrefleks være avskrekkende. Jeg skal ha det på mitt kajakkutstyr, sier Solheim.

OPPFINNEREN: – Padlerne føler seg kanskje trygge, og tror at andre fartøyer ser dem, men det er slett ikke alltid tilfelle, sier Erik Kristoffersen. I de gule refleksbåndene på åren ligger hemmeligheten. Foto: Eivind A. Pettersen

USYNLIGE: De er små, ofte svartkledde og nesten usynlige på vannet. Padlerne føler seg kanskje trygge, og tror at andre fartøyer ser dem, men det er slett ikke alltid tilfelle. Foto: Eivind A. Pettersen

SYNLIG PÅ RADAR: Så lenge åren til testpadleren er i bevegelse er kajakken godt synlig på radaren. Foto: Eivind A. Pettersen

RADAR-REFLEKSEN ferdig montert på padleåren. Erik er klar til å overrekke den til testpadler Sander.

Jobber kommunen for innbyggerne eller utbyggerne?

Hvem er det som er i førersetet i saken om utvikling av Birkeland? spør Ragnhild E. Sandvik.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten