fanaposten.no

Det andre soloalbumet til Einar Helgaas handler om mannsidentitet, og er et bidrag i kampen for at menn skal få være tro mot seg selv og ikke tvinges inn i et feministisk mannsbilde. Foto: Audhild Helgaas

Einar Helgaas svarer Bjørn Eidsvåg: - Ikke «bare» en mann

MINDE: Med sin andre soloplate tar Einar Helgaas et oppgjør med forvirringen rundt mannens identitet. «Om eg lever» er hans bidrag i kampen for at menn skal få være menn, og ikke tvinges inn i et feministisk mannsideal.

Nyheter · Publisert 11:57, 15 des 2013

Einar Helgaas debuterte med albumet «Puls» i 2004. Nå er han aktuell med en ny soloplate. Åtte av ti spor er viet temaet som han har vært over gjennomsnittet opptatt av de siste ti årene; nemlig mannsidentiteten.

- Jeg har vært en nerd på det området. Jeg har lest, studert og til og med analysert filmer med utgangspunkt i mannens identitet, forteller Helgaas.

Han har skrevet sanger siden han var 15 år gammel. For fem år siden slo det ham at han også kunne synge om mannsidentiteten.

- Jeg trodde at dette var et smalt tema, men det viser seg at temaet egentlig er veldig sentralt. Det er mange som kjenner seg igjen i dette. Alle har jo en far, sier 39-åringen.

Savnet bekreftelse fra faren

Oppveksten og forholdet til faren er nemlig noe av det som har gjort Helgaas så interessert i temaet. Artisten og menighetsarbeideren hadde et godt forhold til faren, som døde for noen år siden, men det var aldri noe nært forhold.

- Min far fulgte meg opp så godt han kunne, men det var noen hull der. Han var en tradisjonell kar som satset mye på jobben. Han følte at hans oppgave var å livnære familien. Da han kom hjem fra jobb, hadde han ikke krefter igjen til å sette seg inn i hvordan jeg hadde det. Han var mest opptatt av sitt eget, og ikke av mitt, sier artisten.

Les også: Hør den lokale afterski-hiten Helgaas poengterer at det er en grunnleggende del av mennesket å føle at foreldrene engasjerer seg i dem. Selv overkompenserte han lenge for farens manglende interesse.

- Fordi jeg manglet bekreftelse fra min far, tok det lang tid før jeg ble trygg på meg selv. Jeg hadde lenge store behov for å få oppmerksomhet, sier Helgaas.

Feministiske menn

På sin nyeste plate tar han et oppgjør med det moderne mannsidealet.

- Jeg ønsker meg en sunn og sann mannsidentitet. Det har vært en lenger reise for meg enn for dem som har fått full oppfølging av sin far. Jeg har kalt meg selv «senpubertil», sier han og ler.

Artisten mener at mannsbildet er blitt for feministisk. Låtene er ment som et innspill til kjønnsdebatten, og til bevisstgjøring av menns selvbilde.

- For meg er kjønnskampen uinteressant. Det er kjønnskampen som gjør at det blir så mange skilsmisser. Jeg slåss for at menn skal være menn på en sann måte. Mannen er forvirret. Han vet ikke hvem han er. Vi sørger for å få et yrke som vi mestrer, og kanskje får vi råd til en fin bil. Det er det som gir den moderne mannen trygghet, og blir hans borg, sier Helgaas.

Bikket over midtlinjen

Han er enig i at kvinnens rolle på 70-tallet trengte en forandring, men synes at kvinnekampen nå har bikket over midtlinjen og gått på bekostning av mannen de siste årene.

- I 80 prosent av samlivsbruddene er det kvinnen som går fra mannen. Og hos de fleste menn jeg prater med, er det kvinnen som bestemmer hjemme. Blir det krangel under et arveoppgjør, er det kvinnen som sier fra om at folk må beherske seg. Alt fokuset på kvinnen har satt mennene helt på sidelinjen. Vi må få mannens kraft tilbake. Hvor interessant er det med en løve med nedslipte tenner og avklipte klør? spør Helgaas.

Han ønsker ikke å gi menn all makt, men vil erstatte ordet «likestilling» med «utfylling».

- Jeg håper at det blir et nytt trendord. Menn og kvinner er forskjellige. Kan vi elsker hverandre og forstå at vi er forskjellige, oppnår vi en riktig dynamikk, sier Helgaas.

Ikke «bare» en mann

Han trekker paralleller til heltene som han blant annet synger om i låten «På sporet» - et svar på Bjørn Eidsvåg-klassikeren «Bare ein mann».

- Jeg er ikke «bare» en mann. Jeg fokuserer på at det finnes noe i alle menn som kan få oss på et godt spor. Vi menn har styrker i oss. Vi ønsker å se helter utføre dåder, og vi vil også være helten selv. Platen er mitt bidrag til at mannen skal være tro mot seg selv og ikke tvinges til å like feminine ting, sier Helgaas og viser til at det i Sverige finnes krefter som ønsker å gjøre eventyrene mer likestilt. Han mener det symboliserer mannens problem.

- Mange kvinner vil være helten selv, og noen menn er så langt nede at de lar seg redde av prinsessen. Men så går det noen måneder, og så kaster hun mannen ut. Innerst inne vil prinsessen bli reddet av prinsen, sier Helgaas.

Synger om datterens kreftsykdom

I låten «Stille» er det et vers som viser konkret tilbake på hans opplevelse av å ha en far som var stille, og ikke kunne svare på tingene han spurte om. I «Så vakker» hyller hans kvinnens skjønnhet, og i «Trofast kjærlighet» hyller han den livslange kjærligheten, som han selv har funnet med konen Audhild.

Les også: Vil lindre sykdom med sang Men ikke alle sangene handler om mannsidentitet og rollefordelingen mellom kvinner og menn. Sangen «Stol på meg» handler om yngstedatteren Ella (4), som hadde kreft. Sangen beskriver hvordan familien hadde det da legene oppdaget at Ella hadde en stor kreftsvulst i magen. Heldigvis er fireåringen nå kreftfri.

Fire tekstkritikere

Helgaas skrev førsteutkastet til tittelsporet «Om eg lever» for fem år siden, og har jobbet mye med platen siden den gang. Den 39 år gamle firebarnsfaren har blant annet fått hjelp fra fire tekstkritikere for å gjøre tekstene like gode som melodiene.

- Førsteutkastet til tittelsporet ble slaktet av den ene tekstkritikeren. Jeg kunne fort gitt opp der, men jeg mener at det er nettopp dette mannsidentiteten handler om. Man skal ikke gi seg. Skal jeg beskrive en mann med ett ord, vil ordet være «mot», sier Helgaas.

- Må ha et budskap

Etter mye finpuss er tekstene blitt like flotte som melodiene, og artisten er strålende fornøyd med albumet.

- Jeg er 39 år gammel, og gidder ikke gi ut en plate for at folk skal høre meg synge og spille gitar. Man må ha noe å gi, og jeg føler at jeg har noe å komme med. Jeg er ingen fulletablert artist, men satser stort. Jeg har spurt på øverste hylle av de jeg forventet at jeg kunne få med meg, og de har heldigvis sagt ja. Albumet er blitt bedre enn jeg hadde forventet. Jeg er veldig, veldig stolt, sier artisten.

Tekstene er på norsk, og låtene kan karakteriseres som en blanding av pop og akustisk jazz.

- Jeg hører på ulike stilarter, og har egentlig laget en plate av musikk som jeg liker selv. Jeg er hektet på å lete etter låter som ikke er A4. Målet er at platen skal være spennende, og at den tar med seg lytteren inn i et eget univers, sier musikeren.

Det nye soloalbumet til Einar Helgaas handler om mannsidentitet. Foto: Audhild Helgaas

Her blir veien stengt i tre måneder. Det var det mange som ikke hadde fått med seg

På dagen da mange begynte igjen på jobb etter sommerferien, stengte Sætervegen for gjennomkjøring.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten