fanaposten.no

Når du publiserer bilder av Bryggen i Bergen eller Fløien i sosiale medier, driver du en egenreklame for Norge som reiselivsnæringen drar stor nytte av. Foto: Øyvind Heen (Visitnorway.com)

Derfor får vi gratis internett

Har du tenkt på hvorfor stadig flere tilbyr oss gratis internett?

Nyheter · Publisert 12:34, 30 sep 2014

Tror du at gratis internett ved kjente turistattraksjoner og andre offentlige steder er en gode som turister og andre kan benytte seg fritt av, uten at tilbyderne har en baktanke med det?

Da må du tro om igjen.

For all del, det er hyggelig med gratis internett.

Men de som tilbyr deg denne tjenesten har for lengst sett avkastningen.

– Når folk besøker steder med muligheter for å koble seg til gratis internett, er sjansene større for at de publiserer bilder i sosiale medier. Det gir god reklameverdi, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge til Fanaposten.

Markedsfører 
turistattraksjoner

Diverse skidestinasjoner i Alpene har benyttet seg av denne reklameformen i flere år. De oppfordrer gjestene til å ta bilder, logge seg på internett og fortelle hvor fint de har det.

– Denne type markedsføring, ved at man hører noe direkte fra venner og bekjente, gir en bedre effekt enn en betalt annonse, sier Tuftin.

Sted betyr lite, opplevelse mye

– Blir vi lurt til å drive markedsføring når vi logger oss på gratis wifi og legger ut bilder av stedene vi besøker?

– Nja ... Nei, ikke bevisst. Man gjør ikke noe som man i utgangspunktet ikke ønsker. Det er nok heller det at folk synes stedene de besøker er fine, og ønsker å dele dem med andre. Det er trenden når vi er på reise: Det betyr ikke noe hvor du er, men hva du opplever. Ved hjelp av sosiale medier er det ikke bare den som er på tur som får oppleve ting. Mange får ta del i opplevelsen. Denne type kommunikasjon betyr mye for den som publiserer bildet, og for den som ser det, sier Tuftin.

– Vinn-vinn-situasjon

Med dagens smarttelefoner har man et godt kompaktkamera i lommen - et kamera som kan kobles til internett og dele bilder med resten av verden ved hjelp av få tastetrykk. Og iveren etter å dele med andre, ser reiselivsnæringen på med glede.

– Folk er blitt veldig opptatt av å dele det ene og det andre. For reiselivsnæringen er det veldig positivt at man får frem at man kan ha fine opplevelser også på reisemål som ikke har den største kjendiseffekten, sier Tuftin.

Mer gratis internett

Kundene jubler for gratis internett, og tilbyderne gliser altså for gratis reklame.

– En vinn-vinn-situasjon, sier reiselivsdirektøren om kombinasjonen gratis trådløst internett og bildepublisering i sosiale medier.

Ifølge Tuftin kan vi se frem til enda mer gratis internett i tiden som kommer.

– Gratis trådløst internett er en stor snakkis hos mange i reiselivsnæringen. Mange jobber med å finne ut hvilke teknologiske løsninger som er billigst, og hvem som skal betale for dem. Men dette er noe som det bare vil bli mer av, sier Tuftin.

Foto: Øyvind Heen (Visitnorway.com)

Når folk besøker steder med muligheter for å koble seg til gratis internett, er sjansene større for at de publiserer bilder i sosiale 
medier. Det gir god reklameverdi.

Foto: Øyvind Heen (Visitnorway.com)

Trafikkontroll: – Det ble en del i dag

I det Statens vegvesen begynte å sjekke, fant de mer og mer som ikke var på stell.

Se hvor de bygget redet sitt: – Her har svanene rigget seg til for åpen scene

For første gang hekker et knoppsvanepar i Skranevatnet. – Jeg tror det kan komme kyllinger i løpet av uken, sier naturentusiast og turgåer, Svein...

Vanskelig pizzagjest angrep politiet

En mannlig gjest på en pizzarestaurant på Nesttun endte opp med anmeldelse for vold mot offentlig tjenestemann fredag.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten