fanaposten.no

Actibump er navnet på fall-lemmen som skal stoppe råkjørere i Nattlandsveien. En radar måler farten, og for de som kjører for fort, vil den falle seks centimeter ned, slik at det blir en ufarlig dunk. Illustrasjon: Edeva AB, Sverige.

Fall-lem skal stoppe råkjørere

Fylket tester ut fall-lem som erstatning for fartsdump for å stoppe råkjørere. Systemet testes ut i Nattlandsveien.

Nyheter småstoff · Publisert 10:03, 27 sep 2019

– Dette er et nytt og godt tiltak for å få ned farten på veiene, sier påtroppende fylkesordfører Jon Askeland etter at en ny type fartsdump skal prøves ut for første gang i Norge.

I Nattlandsveien skal det bygges en lem nedfelt i kkjørebanen. Lemmen faller seks centimeter ned når biler kjører for fort. Det vil medføre et ufarlig dunk i kjøretøyet. Dette blir en fysisk påminnelse om å holde fartsgrensen. De som holder fartsgrensen vil kjøre som normalt over lemmen. Det er fylkeskommunen som melder dette på sine nettsider.

Ny teknologi

– Jeg er veldig glad for at vi i Vestland og Bergen er framoverlente og prøver ut ny teknologi innen trafikksikring her i landet. Dette systemet er ikke testet i Norge tidligere og fungerer slik at bare de som kjører for fort, vil få en fysisk påminnelse om det. Vi trur dette kan være en bedre måte enn fartsdumper for å få ned farten, sier Jon Askeland som og er leder av fylkestrafikksikringsutvalet i Hordaland.

Fordel for busser

Utvalget har bevilget en halv million kroner til etablering av det nye fartsreduserende systemet. Den blir montert på flaten ved det etablerte gangfeltet i Nattlandsveien, like ved avkjøring til Erleveien. Lemmen blir montert i en kasse som blir felt ned i veibanen.

Dette er ny fartsdempende teknologi som er alternativ til fartsdumper, fartsputer og lignende. Løsningen gir stor grad av fremkommelighet, god trafikkflyt og komfort. En slik løsning vil være til fordel på traséar som er viktige for buss og utrykningskjøretøy, der det samtidig er ønskelig å få ned fartsnivået på biltrafikken.

Mange syklende og gående

Systemet blir utprøvd i Nattlandsveien som går gjennom tettbygd strøk med relativ høy sykkeltrafikk og kryssende fotgjengere.

Det er sykkelfelt i begge retninger på strekningen. Fartsgrensen er 40 kilometer i timen. På den en siden er veien er det boliger for blinde og svaksynte som har tjenester på begge sider av veien. Årsdøgntrafikken er på 11 200 kjøretøy.

Hordaland fylkeskommune og Statens vegvesen har inngått avtale med den svenske leverandøren Edeva AB om å etablere denne nye typen fartsdempende teknologi. Trafikksystemet har fått navnet Actibump.

Til nå er anlegget i bruk i Sverige og Australia. Erfaringer derfra viser at etter hvert vil det store flertallet av kjørende holde fartsgrensen.

Håndballsensasjonen

Fana slo serielederen på bortebane!

Marie leier gjerne ut kjolen din

Marie Perssons konsept er bra både for miljøet og for lommeboken. I tillegg kan det gjøre jakten på den perfekte kjolen langt enklere.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten