– Dette er et nytt og godt tiltak for å få ned farten på veiene, sier påtroppende fylkesordfører Jon Askeland etter at en ny type fartsdump skal prøves ut for første gang i Norge.
I Nattlandsveien skal det bygges en lem nedfelt i kkjørebanen. Lemmen faller seks centimeter ned når biler kjører for fort. Det vil medføre et ufarlig dunk i kjøretøyet. Dette blir en fysisk påminnelse om å holde fartsgrensen. De som holder fartsgrensen vil kjøre som normalt over lemmen. Det er fylkeskommunen som melder dette på sine nettsider.
Ny teknologi
– Jeg er veldig glad for at vi i Vestland og Bergen er framoverlente og prøver ut ny teknologi innen trafikksikring her i landet. Dette systemet er ikke testet i Norge tidligere og fungerer slik at bare de som kjører for fort, vil få en fysisk påminnelse om det. Vi trur dette kan være en bedre måte enn fartsdumper for å få ned farten, sier Jon Askeland som og er leder av fylkestrafikksikringsutvalet i Hordaland.
Fordel for busser
Utvalget har bevilget en halv million kroner til etablering av det nye fartsreduserende systemet. Den blir montert på flaten ved det etablerte gangfeltet i Nattlandsveien, like ved avkjøring til Erleveien. Lemmen blir montert i en kasse som blir felt ned i veibanen.
Dette er ny fartsdempende teknologi som er alternativ til fartsdumper, fartsputer og lignende. Løsningen gir stor grad av fremkommelighet, god trafikkflyt og komfort. En slik løsning vil være til fordel på traséar som er viktige for buss og utrykningskjøretøy, der det samtidig er ønskelig å få ned fartsnivået på biltrafikken.
Mange syklende og gående
Systemet blir utprøvd i Nattlandsveien som går gjennom tettbygd strøk med relativ høy sykkeltrafikk og kryssende fotgjengere.
Det er sykkelfelt i begge retninger på strekningen. Fartsgrensen er 40 kilometer i timen. På den en siden er veien er det boliger for blinde og svaksynte som har tjenester på begge sider av veien. Årsdøgntrafikken er på 11 200 kjøretøy.
Hordaland fylkeskommune og Statens vegvesen har inngått avtale med den svenske leverandøren Edeva AB om å etablere denne nye typen fartsdempende teknologi. Trafikksystemet har fått navnet Actibump.
Til nå er anlegget i bruk i Sverige og Australia. Erfaringer derfra viser at etter hvert vil det store flertallet av kjørende holde fartsgrensen.