fanaposten.no

– Dataspill er en sentral del av ungdomskulturen og er en viktig læringsarena. Det er viktig at vi setter oss inn i den verdenen barna våre beveger oss i, skriver Kari Anita Brendskag, avdelingsdirektør i Statped på Paradis.

Spill på elevenes interesser

Spill kan være en innfallsport til utforskende og dyp læring, skriver Kari Anita Brendskag i Statped.

Meninger · Publisert 20:53, 12 feb 2019

Dataspill er en sentral del av ungdomskulturen og er en viktig læringsarena. Det er viktig at vi setter oss inn i den verdenen barna våre beveger oss i - både for trygghet, men også for å bygge gode relasjoner.

Mange har blitt rørt av å lese historien om Mats. NRK har formidlet en tankevekkende historie om en alvorlig syk gutt som fant vennskap og fellesskap gjennom gaming - dataspill. Faren til Mats forteller åpent at han ikke forsto spillverdenen som sønnen var en del av og hva den betød. Historien er en viktig påminnelse om at dataspill har verdifulle sider ved seg.

Vi som jobber med barn og unge får ofte høre historier om hva spill betyr for dem. Det er ikke så rart. Sært mange barn og unge bruker mye tid på gaming, alene eller sammen med andre. I 2018 fant Medietilsynet at 96 prosent av guttene og 63 prosent av jentene mellom 9 og 18 år spilte dataspill regelmessig. For mange er spill en vei inn i vennskap, både med medelever, men også med andre fra hele verden. I spillverden får de til ting – det er en arena hvor de opplever mestring.

Gaming er en interesse ungdommer med læringsutfordringer deler med sine jevnaldrende. Elever med autismespekterforstyrrelser, ADHD eller spesifikke språkvansker spiller like mye eller mer enn gjennomsnittet. De finner det motiverende, de greier å konsentrere seg over lengre tid og opplever mestring, noe de kanskje ikke opplever så ofte i klasserommet. Barn og unge med lærevansker har mange erfaringer med å mislykkes uten å få muligheten til å prøve på nytt. Gode dataspill bruker mange av de samme teknikkene en god lærer bruker: de motiverer, byr på utfordringer som gir mulighet for mestring på eget nivå og de setter krav til aktivitet. Et spill har mål som er brutt opp i delmål, har tydelige regler, gir positiv og konstruktiv feedback og gir mulighet til å prøve og feile.

Heldigvis får stadig flere skoler øynene opp for spillbasert læring. Dataspill i undervisningen spiller på interessene til elevene og tilbyr en mer leken og utforskende vei til læring. Spill kan være med å utvikle ulike ferdigheter hos elevene som er viktige for et fremtidig arbeidsliv, som blant annet kommunikasjon, språkferdigheter, organisering, lederskap, samarbeid, strategisk tenkning, problemløsing, kreativitet og kritisk tenkning.

Ved bruk av spill blir elevene aktive deltakere i læringsprosessen. Spill kan være en innfallsport til utforskende og dyp læring, samtidig som det kan motivere og ufarliggjøre. Spill er også en fin aktivitet å bygge samarbeidslæring rundt.

Høyre leverer ikke på klima

Knut Vindenes og Jana Midelfart Hoff skriver i Fanaposten 5. juli at Høyre tar kampen mot Co2-utslippene og klimaendringene. Dette stemmer ikke. I...

Verdens beste dyrevelferd?

«Nyt Norge!» står det så forlokkende på skinke og svinekoteletter i butikken. Per i dag er dette tomme ord, mer egnet til å provosere enn å gi...

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten