Med bakgrunn i fylkeskommunens planer om å frata Paradis skole deler av skoleplassen til sykkelfortau, har jeg behov for å vise min skepsis til denne og lignende prosjekter.
Kommunen med sin tydelig mørkegrønne profil har et sterkt behov for å markere overfor utbyggeren at de må gi noe tilbake til nærmiljøet. Men er det å redusere barns skoleplass en gave til nærmiljøet?
Opplegget er vanligvis slik at utbygger må kjøpe deler av eiendommer for å utvide fortauer etc. Deretter overtar kommunen dette området vederlagsfritt. Hvis naboer ikke vil «belite seg» så eksproprierer kommunen eiendommene og man får minimal erstatning.
Det er vel og bra at man vil bygge trygge og gode sykkelstier men problemet er at skolebarn som skal skjermes, ikke dukker opp på de få meterne langs et nytt boligprosjekt. De kommer fra mange områder som ofte ikke har hverken fortau eller sykkelsti.
Er det behov for å lage et fire meter bredt fortau i åtti meters lengde på en skoleplass? Er det behov for to felts sykkelvei på dette fortauet? Resten av Statsminister Michelsensvei har et svært gammelt og smalt fortau. Det vil bli svært inngripende og krevende å utvide fortauet i hele veiens lengde, og vil derfor kanskje aldri bli realisert.
Jeg har femti års erfaring med sykling og forhåpentlig flere gode år foran meg på sykkelsetet men jeg ser ikke behov for tofelts sykkelvei i korte områder langs nye byggeprosjekt i Fana.
I Sætervegen fra nr 1 til nr 12 på Skjold finner du Norges korteste tofelts sykkelvei (ca 20 meter) i tillegg er fem seks hager høvlet av for å utvide fortauene med noen meter i bredden. En kan kanskje tenke seg at de millionene som dette har kostet, vil avspeile seg i prisen på leilighetene i blokken langs bybanen?
Utenfor den nye boligblokken i Nesttunbrekka ble naboene begunstiget med et fortau som halverte veibredden i blokkens lengde. Noen ble veldig takknemlig, eller?
I Dyrhaugen fikk naboene til den nye boligblokken der et flott fortau som resulterte i at de all gateparkering for naboeiendommene ble umulig etter at veibredden ble halvert.
Men pytt pytt,- nå skal vi jo alle sykle og gå til offentlig transport enten de har to kanskje tre barn i barnehager og eldre mennesker blir lite mobil. Sykkel og sykkelveier er vel og bra, men ikke for enhver pris.
Fremtiden blir spennende!