fanaposten.no

– Landet vårt har mange gode ressurser, men bruker vi alltid dem riktig? spør Frida Sture i debattinnlegget.

Det store bildet

Meninger · Publisert 09:01, 16 okt 2021

Å sitte i rullestol har absolutt sine fordeler; man slipper å stå på kollektiven, du har alltid et sted å henge shoppingposene dine, og du kan teknisk sett ta en «nap» overalt. Hvis du føler for dét. Sagt ut fra erfaring …

Så rullestol er i grunn en
ganske chill kompensasjon, når kroppen ikke spiller på lag.

Forskjellen er bare at jeg må sende «beina» mine på reparasjon hvis de er gåen og ikke
fungerer optimalt.

Da hjelper det dessverre ikke å ta en time på sofaen og så være good to go. Hadde det bare vært så enkelt.

I Norge er vi veldig
privilegerte, hvor staten dekker det meste.

Samtidig er vi også opptatte av å skape like muligheter for alle, samt å være inkluderende.

Vi har gode tiltak og tilbud, som skal gjøre hverdagen litt
lettere for alle. Men blir det egentlig lettere for alle?

Landet vårt har mange gode ressurser, men bruker vi alltid dem riktig?

Vi har alle ulike forutsetninger og ting vi trenger hjelp til. Det er derfor Norge har en
velferdsstat som dekker behovene vi har for å få hverdagen til å gå rundt.

Det handler også i større grad om prioriteringer og den økonomiske biten. Disse to temaene går som oftest hånd i hånd.

Som funksjonshemmet har man som regel behov for litt tilretteleggelse i det daglige, enten det er assistanse eller hjelp til å komme seg fra A til B.

Heldigvis er vi et land med velutviklede hjelpemidler og
ressurser innfor dette feltet.

Dette dekkes også av staten, som betaler selskapene slik at de kan gi hjelpen videre til for-
brukerne.

Når det kommer til hjelpemidler og utstyr, har Norge egne virksomheter som er spesialister og driver med produksjon samt utlevering av tusenvis av
forskjellige produkter.

Her finnes det hjelpemidler som passer for hvert enkelt
behov, alt fra ganghjelpemidler til mange ulike rullestoler og mer til.

I likhet med andre produkter, lanseres det hele tiden nye
modeller med forbedret funksjon. Sammenlignet med sko, blir hjelpemidler også for liten eller utslitt ved flittig bruk.

Da er det veldig viktig at
utstyret får jevnlige justeringer og tilpasning etter brukers
behov. Ellers kan det i likhet med å gå med for små sko, være en større belastning enn hjelp i hverdagen.

Heldigvis finnes det flinke fagfolk som har lang erfaring og vet akkurat hva som behøves.

Men hva skjer hvis ikke disse får tillatelse fra overordnede til å steppe inn og bidra?

Hva gjør vi når det blir stilt spørsmål ved utskiftning av
hjelpemidler som ikke fungerer i det daglige, på grunn av feil på produktet?

Er det rett at bruker må stille med gjentatte bevis på at
hjelpemiddelet er i ustand, for å bli trodd og tatt på alvor?

Som person er jeg ganske
aktiv og glad i å være ute. I tillegg er det viktig for meg å være i bevegelse, for å styrke muskler og kropp. Jeg har derfor ulike hjelpemidler for nettopp dette.

Å gå turer er noe jeg er veldig glad i, enten det er alene eller sammen med noen. Så det å ha elektrisk rullestol er gull verdt for meg.

Samtidig er dette den eneste måten jeg kan farte rundt på egenhånd og det gjør at jeg kan være mer selvstendig i det
daglige.

Derfor er jeg ganske prisgitt at hjelpemidlene fungerer i
hverdagen min.

Nylig hadde jeg reparasjon på Walkeren min, som er en type gåstol. Denne gjør at jeg kan stå og gå uten assistanse. I tillegg er det veldig god korrigering for kroppen min og forebygger feil-
stillinger.

For meg som sitter mye i løpet av en dag, er det å komme opp i stående og få bevegelse, svært viktig.

Men vegen til godkjennelse av reparasjon denne gangen, ble lengre enn forventet. Vanligvis tar det bare et par uker før timen er booket, denne gangen måtte et år gå først.

Etter at Hjelpemiddel-
sentralen innførte nye regler, må alle søknader godkjennes av
ledelsen.

Men er det riktig at folk uten kjennskap til hjelpemiddelet
eller brukerens behov, skal kunne avgjøre hva som er hensiktsmessig for personen?

Er det å hele tiden skulle spare penger, viktigere enn å ta vare på helsen til dem som trenger det mest?

Eller at man hindrer andre i å leve livet slik de ønsker, kun for å bruke litt mindre penger?

Det meste handler om pri-
oriteringer, men også forståelse.

Da er det viktig å kunne se «det store bildet».

Jeg er ganske prisgitt at hjelpe- midlene fungerer i hverdagen min

Se, hun spiller håndball!

Andrea Solstad kaster ball igjen, men det er nok en stund til hun blir å se i eliteserien.

Tre partier ville droppe bomstasjon i Nordvik: Ble nedstemt

Partiene på høyresiden gikk inn for å skrote nye bomstasjoner i Nordvik og på Søfteland.

Søker givere og mottakere av julemat til jul

– Vi vet mange sliter i julehøytiden, og vil hjelpe så mange vi kan, sier Marie Therese Haukeland.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten