fanaposten.no

Denne skissen prydet områdeplanen for Paradis. Nå er utbyggingen av stedet i full gang. Foto: Bergen kommune

Debatt: Planen for Paradis er mislykket. Her er grunnen

Planleggingen bærer preg av sektorinteresser, og har manglet en sterk ledelse, skriver Johan L. Andersen.

Meninger · Publisert 10:37, 9 jun 2020

Byplanlegging har alltid vært en avveining mellom fellesskapets interesser og den enkeltes ønske om selv å bestemme hvordan han ville bygge. Siden 1980 årene har det skjedd en bemerkelsesverdig endring i denne avveiningen.

Utbyggingen av Fyllingsdalen er et godt eksempel på en plan i fellesskapets interesse. Her startet man med at alt byggeland ble ekspropriert. Planleggingen kunne da utføres uten å ta hensyn til private tomteinteresser. Boligbyggelagene leverte boliger til sine medlemmer til selvkost.

LES OGSÅ: Leder: Paradis slik vi kjenner det, finnes ikke mer

I dag tar planleggingen utgangspunkt i kommuneplanens arealdel. Type bebyggelse og utnyttelsesgrad for de forskjellige arealene bestemmes i reguleringsplanen. For eiendommer med en høg tomteutnyttelse kan verdien fordobles. Eiere av slike eiendommer får en gevinst som følge av at byen vokser.

Utbyggerne har mange muligheter til å påvirke prosessen, og vil forsøke å oppnå størst mulig gevinst. Utformingen av fellesarealene blir lett forsømt.

Planen for Paradis er mislykket når det gjelder utforming av fellesarealene. Utbyggingen av bybanen gjorde det ønskelig med en sterk konsentrasjon med boliger her.

Da jeg var gutt var Paradis et lite senter , med to kolonialbutikker, melkebutikk, slakter, skomaker, tannlege, diverse-handel og tesalong. Her møtes fire viktige veier. Økende trafikk og mangel på parkeringsplasser førte til at de fleste butikkene ble lagt ned, og stedet fikk mer og mer preg av et veikryss.

Planleggingen av det nye senteret burde være muligheten til å skape et parkmessig behandlet senter fritt for biler. Dette kunne oppnås ved å legge vegkrysset under bakken. Den høye tomteutnyttelsen i området burde kunne dekke omkostningene. (Boliganlegget ved Troldhaugen bekoster byggingen av et lokk over motorveien.)

LES OGSÅ: Jeg er rystet over at de skal rive Barakken på Paradis

Planleggingen på Paradis har vært preget av sektorinteresser, og har manglet en sterk ledelse med myndighet til å ta vare på fellesskapets interesser.

Resultat: Paradis forblir et vegkryss. Et tapt Paradis. Grunnen til dette sørgelige resultatet er at vi i dag har et lovverk som ikke tar vare på fellesskapets interesser i tilstrekkelig grad.

Stopp smittespredningen nå!

Det vakte stor oppsikt da et fly fra Italia landet på Torp flyplass i midten av mars uten at smitteverntiltak var iverksatt, til tross for at import...

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten