fanaposten.no

Leder: Nå må Statens vegvesen holde seg selv i nakkeskinnet

Flyplassvegen må ikke bli et nytt luftslott av et prosjekt som fordyrer og forsinker utviklingen i Bergen sør.

Leder · Publisert 15:37, 14 okt 2021

I dag kan vi fortelle at Statens vegvesen går i gang med planlegging av utvidelse av Flyplassvegens siste del, fra Birkelandsskiftet og ut til rundkjøringen ved Circle K på Flesland.

Vegvesenet skisserer at veien bør bli firefelts motorvei, og at dagens kryss ved Kokstad bør erstattes av et nytt, planfritt kryss på veistrekningen.

Strekningen fremstår i dag som en helt OK vei, med ny, adskilt gang- og sykkelvei på siden og bybaneskinnene på utsiden. Vegvesenets beregninger viser imidlertid at det blir problemer med kapasiteten på denne veien når alle utbyggingsplanene på Kokstad og Liland skal settes ut i livet.

Frykten er at flyplasstrafikken skal stå i samme stampe som den nye jobbtrafikken til disse arbeidsplassene. De har derfor svart med å fremme innsigelser mot de fleste store planer om næringsutvikling på Liland og Kokstad.

Saken kan sette kommunen i en kinkig situasjon. I Nasjonal Transportplan er det ikke bevilget én krone til noe utvidelse av Flyplassvegen. Hvordan veiutbygging skal finansieres er helt i det blå, og det virker å være liten realisme i at private utbyggere skal finansiere å gjøre en riksvei til firefelts motorvei.

Derfor må Statens vegvesen holde seg selv godt i nakkeskinnet på dette prosjektet, og vurdere om nok en motorveistrekning er veien å gå. Når vi skriver dette har vi friskt i minne to av vegvesenets løse tråder i umiddelbar nærhet: Ringveg Vest og Hjellestadvegen.

Siste delstrekning av Ringveg Vest endte opp med aldri å bli priroritert og endte opp som en "missing link" for veisystemet fra Bergen Vest. På Hjellestadvegen ble den siste og nødvendigste delstrekningen aldri noe av på grunn av pengemangel og store konflikter. Mange vil nok mene at disse to prosjektene bør havne foran i køen. Og i denne køen er det fra før tett mellom gode veiprosjekter:

Grimesvingene og Grimstadvegen for å nevne bare to.

Skal Flyplassvegen unngå å ende på listen over famøse veiprosjekter, må prosjektet bli så edruelig at det kan gjennomføres innenfor fornuftige rammer, samtidig som det ivaretar behovet for god infrastruktur ut til Bergens flyplass. Til slutt må det være skånsomt nok til at det ivaretar naturverdier, myrer og en vanskelig flomsituasjon i en etterhvert hardt presset del av Ytrebygda.

Saken kan sette kommunen i en kinkig situasjon

Bronse i uoffisielt NM

– Vi er Bjarg, de er Vålerenga. Å slå dem – og være spillemessig helt på høyde – er i seg selv en opplevelse.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten