fanaposten.no

Det er full stopp i arbeidet med å bygge Hjellestadvegen. Entreprenør YIT er i konflikt med sin byggherre Statens vegvesen. Foto: Terje Bringsvor Nilsen

Lammet av konflikt

LEDER: Det er smått utrolig at Statens vegvesen som byggherre kan opptre på en slik måte.

Leder · Publisert 10:01, 20 sep 2019

Statens vegvesen og entreprenør YIT er i konflikt på Hjellestadvegen. At forholdet mellom entreprenøren og byggherren er problemfylt er ikke noe nytt, og har tidligere vært omtalt her i avisen.

Nå mener YIT at de har rundt 30 millioner utestående hos vegvesenet. Vegvesenet bestrider noen av kravene. YIT har lagt ned arbeidet, noe vegvesenet mener de ikke har lov til. De viser til en "hoppeplikt" som sier at entreprenøren må fortsette arbeidet selv om det pågår en tvist. Dette for å sikre forutsigbarheten i prosjektet og ikke gi entreprenører uforholdsmessig stor makt over sin byggherre.

Les også: – Vegvesenet sier en ting den ene dagen. Neste dag er alt glemt.

Konflikten som nå har kommet til overflaten har en lang forhistorie. Statens vegvesen har kommet skjevt ut med prosjektet fra første stund, med den konsekvens at anleggsperioden har blitt drastisk forlenget for en rekke naboer. Dette har de uttalt henger sammen med stor utskiftning av folk både hos entreprenør og byggherre. Avstanden til tidligere inngåtte avtaler ble stor, og det hersket usikkerhet om hva som skulle gjøres.

I dagens avis tar flere naboer et kraftig oppgjør med Statens vegvesen. De vi har snakket med opplever entreprenør YIT som ryddige, mens behandlingen de har fått hos vegvesenet er under enhver kritikk. Det som går igjen er at de møter nye personer hver gang, og ting som er avtalt tidligere er helt glemt. En av beboerne er Bjørn Frode Birkeland, som blant annet har fått hagen sin kappet tvert av. I to år har han prøvd å få svar på hva vegvesenet ønsker å gjøre med dette, men uten å få et skikkelig svar.

Tidligere korrespondanse mellom YIT og vegvesenet viser at også entreprenøren opplever vegvesenet som vanskelig å forholde seg til. Samarbeidsklimaet i prosjektet har av begge parter blitt beskrevet som svært dårlig, ifølge korrespondansen.

Konflikten som nå lammer prosjektet har to sider. Vi kan ikke ta stilling til innholdet i denne konkrete tvisten, men sakens historikk tyder i retning av at mye av årsaken til det generelt dårlige samarbeidsiklimaet kan befinne seg i vegvesenets organisasjon.

Hjellestadvegen er et svært viktig prosjekt for mange beboere, og vil gi sårt etterlengtet trafikksikring og gang- og sykkeltilbud. Prosjektet koster 183 millioner og er det eneste større veiprosjektet i Bergen som finansieres av bompenger i Miljøløftet. Det er smått utrolig at Statens vegvesen som byggherre kan opptre på en slik måte som naboene beskriver i dagens avis. Nå må problemet i egen organisasjon løftes opp på høyeste nivå, slik at dette veiprosjektet kan komme trygt i havn.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten