I morgen går et knappest mulig flertall i bystyret etter alt å dømme inn for tunnelalternativet for videre bybanebygging mot Åsane. Det har vært steile fronter og mange harde ord den siste tiden. Men flertallet i bystyret ser ut til å velge et alternativ som gir store utfordringer knyttet til finansiering og gjennomføring.
Det er også mange utfordringer knyttet til Bryggen-alternativet. Men det er blant fagfolk enighet om at problemene er størst ved tunnel. Mange mener at man med et tunnelvedtak bidrar til forsinkelser og usikkerhet som vil kunne sette en effektiv stopper for bybanenbyggingen nordover. Finansiering av de økte kostnadene er også et stort spørsmål som henger i luften.
De siste dagene har fokus vært mot Rødts ekstraordinære årsmøte som med knappest margin landet på tunnelalternativet. Bitre ord har vært utvekslet. Men det er lett å peke på partiet som sitter på vippen som den som sitter med det tunge ansvaret. Vi mener det største ansvaret i denne saken sitter hos Høyre – personifisert ved gruppeleder Harald Victor Hove.
For Harald Victor Hove sitter med et blytungt ansvar dersom tunnel får flertall. Det er ikke usannsynlig at det blir han som skal lede byen når bybanens videre skjebne skal avgjøres. Som gruppeleder har han gått inn for en løsning som gir store utfordringer. Det kan bli han som skal manøvrere forbi hindrene med finansiering, innsigelser og kulturminnerisiko. Dersom han egentlig vil ha bybanen til Åsane, får han en svært krevende jobb. Og det håper vi inderlig at han vil.