fanaposten.no

Harald Victor Hove Foto: Marit Hommedal, NTB

Harald Victor Hoves blytunge bør

Leder · Publisert 09:37, 23 nov 2021

I morgen går et knappest mulig flertall i bystyret etter alt å dømme inn for tunnelalternativet for videre bybanebygging mot Åsane. Det har vært steile fronter og mange harde ord den siste tiden. Men flertallet i bystyret ser ut til å velge et alternativ som gir store utfordringer knyttet til finansiering og gjennomføring.

Det er også mange utfordringer knyttet til Bryggen-alternativet. Men det er blant fagfolk enighet om at problemene er størst ved tunnel. Mange mener at man med et tunnelvedtak bidrar til forsinkelser og usikkerhet som vil kunne sette en effektiv stopper for bybanenbyggingen nordover. Finansiering av de økte kostnadene er også et stort spørsmål som henger i luften.

De siste dagene har fokus vært mot Rødts ekstraordinære årsmøte som med knappest margin landet på tunnelalternativet. Bitre ord har vært utvekslet. Men det er lett å peke på partiet som sitter på vippen som den som sitter med det tunge ansvaret. Vi mener det største ansvaret i denne saken sitter hos Høyre – personifisert ved gruppeleder Harald Victor Hove.

For Harald Victor Hove sitter med et blytungt ansvar dersom tunnel får flertall. Det er ikke usannsynlig at det blir han som skal lede byen når bybanens videre skjebne skal avgjøres. Som gruppeleder har han gått inn for en løsning som gir store utfordringer. Det kan bli han som skal manøvrere forbi hindrene med finansiering, innsigelser og kulturminnerisiko. Dersom han egentlig vil ha bybanen til Åsane, får han en svært krevende jobb. Og det håper vi inderlig at han vil.

Hvis et tunnelvedtak blir begynnelsen på slutten for bybaneprosjektet, er det vanskelig å se hvordan han kunne gjort større skade på Bergen by.

Tunneltilhengerne består i denne saken både av de som er genuint opptatt av verdensarvstatusen og visjonen om en trafikkfri Bryggen, men som ønsker Bybanen, og de som er motstandere av videre bybanebygging. Det gjør at det kan være vanskelig å holde oversikt over motivene til de som stemmer imot byrådets innstilling om bane over Bryggen.

Det bidrar litt til vår usikkerhet at Hove i valgkampen ikke holdt frem klima og miljø blant sine viktigste saker, og at han på direkte spørsmål fra Fanaposten gikk inn for å halvere byens utslippskutt-mål frem mot 2030 sammenliknet med Grønn strategi som bystyret vedtok i 2016.

Bybanen blir av det sittende byrådet holdt frem som det viktigste middelet for å klare klimamålet. Er Hove enig i det premisset?

Vi håper at Harald, dersom han etter hvert får makten, klarer å lose bybaneprosjektet i havn mot nord. For hvis det motsatte skjer, at et tunnelvedtak blir begynnelsen på slutten for bybaneprosjektet, er det vanskelig å se hvordan han kunne gjort større skade på Bergen by.

Se, hun spiller håndball!

Andrea Solstad kaster ball igjen, men det er nok en stund til hun blir å se i eliteserien.

Tre partier ville droppe bomstasjon i Nordvik: Ble nedstemt

Partiene på høyresiden gikk inn for å skrote nye bomstasjoner i Nordvik og på Søfteland.

Søker givere og mottakere av julemat til jul

– Vi vet mange sliter i julehøytiden, og vil hjelpe så mange vi kan, sier Marie Therese Haukeland.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten