fanaposten.no

Flytting fra Nygårdstangen til Ytrebygda vil gi en stor økning i lastebiltrafikken gjennom bydelen. Foto: Morten Holm / NTB

Baklengs inn i fremtiden

Med mål om nullvekst i biltrafikk og null fossile utslipp i 2030, er dette en skikkelig strek i regningen.

Leder · Publisert 08:31, 20 nov 2021

I desember 2019 fikk to av de største aktørene ved terminalen på Nygårdstangen - Schenker og PostNord - beskjed om å komme seg vekk. Bane NORs oppgradering av terminalen, samt at bybanen krymper arealet avsatt til gods, gjør at det ikke lenger er plass til de to storaktørene på distribusjon av varer til bergensområdet.

Dette har ført til at de to har sikret seg hver sine tomter for bygging av egne terminaler. PostNords terminal skal komme i Lyseparken i Bjørnafjorden, mens Schenker har kjøpt den tidligere gårdstomten til Kronheim gartneri på Espehaugen.

I dag forteller Schenker om den nye hverdagen når Nygårdstangen ikke lenger blir godsknutepunkt ved nyttår. Speditøren må bruke midlertidige lokaler to steder i søndre bydel mens den 7000 kvadratmeter store terminalen bygges. 40-50 daglige lastebillass som før kunne omlastes på Nygårdstangen, må nå fraktes ut til Bergen sør for å sorteres. Og dette er bare den ene av de to speditørene. Mye av dette godset må så fraktes samme vei tilbake, ettersom butikkene i sentrum er store mottakere av Schenkers distribusjon.

Schenker er åpne om at dette har negative konsekvenser både for CO2-utslipp og trafikkbildet i søndre bydel. Selv om elektrifiseringen av bilparken er i gang, er det fortsatt en overvekt fossile kjøretøy speditørene bruker, og slik vil det være en god stund. I tillegg kommer miljøbelastningen av to nye terminaler som må bygges milevis fra hverandre.

Med mål om nullvekst i biltrafikk og null fossile utslipp i 2030, er dette en skikkelig strek i regningen. Det gjør godshåndteringen mer ineffektiv, og det skaper stor lokal trafikk i Ytrebygda der terminalen skal komme. Alt er en konsekvens av at det aldri ble landet noe nytt logistikknutepunkt i kombinasjon med jernbanen for Bergensområdet.

Mange husker nok debatten om godsterminal som raste i 2015 og 2016. Debatten munnet ut i en rapport som sa at et oppgradert Nygårdstangen ville være tilstrekkelig i mange år fremover. Nå ser vi noen av konsekvensene av at dette rant ut i sanden.

Problemet med godsterminaldebatten var at man ikke klarte å finne lokaliteter som hadde akseptable konsekvenser, som for eksempel de voldsomme planene om å rasere deler av Hordnesskogen. Men at behovet for å samle godsaktørene var reelt, ser vi allerede nå.

Se, hun spiller håndball!

Andrea Solstad kaster ball igjen, men det er nok en stund til hun blir å se i eliteserien.

Tre partier ville droppe bomstasjon i Nordvik: Ble nedstemt

Partiene på høyresiden gikk inn for å skrote nye bomstasjoner i Nordvik og på Søfteland.

Søker givere og mottakere av julemat til jul

– Vi vet mange sliter i julehøytiden, og vil hjelpe så mange vi kan, sier Marie Therese Haukeland.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten