fanaposten.no

Terje Aarsand (t.v) fra Avinor, Kjartan Stornes fra Spenncon og Andre Baresel fra entreprenøren Nytveit. Foto: Terje Bringsvor Nilsen

Rydder opp i eget reir

Tidligere slapp de betongslam ut i Lønningsbekken. Nå tar Avinor og betongindustrien på Lønningen grep for å rydde opp.

Nyheter · Publisert 07:15, 3 feb 2017

Betongslam fra industrien og spillvann fra flyplassen har i mange år havnet i Lønningsbekken, den lille elven som renner fra Lønningstjern til Gitlapollen ved Lønningshavn.

Nå har Avinor tatt initiativ til å restaurere bekken. Med på laget har de fått de store betongselskapene på Lønningen. Utstyrt med gravemaskiner er de nå i gang med å hente opp store mengder betongsedimenter og andre typer forurenset masse som industribedriftene har sluppet ut i årenes løp.

– Bekken var nesten fylt igjen av forurensede masser. Målinger viste så høy PH-verdi i bekken at det knapt var grunnlag for liv der. Den fisken som var igjen i bekken lenger oppe har vi tatt opp med el-fiske apparat og sluppet ut i sjøen. Slik kan fisken vandre opp i elven igjen senere, sier Terje Aarsand, fagansvarlig for ytre miljø hos Avinor.

Avinor går foran

Med Aarsand som primus motor har Avinor vært en pådriver for å opprettholde biologisk mangfold i nærområdet der det nå bygges ny flyplassterminal. Oppstrøms i bekken har Avinor fått på plass vannmagasiner med styringssystemer og ventiler, online overvåking av vannkvalitet, og en egen rensepark som sender overvann fra flyplassen gjennom en renseprosess før det går videre ut i bekken.

Nå står nedre del av Lønningsbekken for tur, og sammen med betongfirmaene Spenncon, Betong Vest, og Norbetong tar de jobben med å få opp de forurensede massene.

De deler på en regning på rundt 300.000 for å rydde opp. Det er Spenncon som er formell tiltakshaver for jobben som gjøres. Tirsdag var gravemaskin på plass for å hente opp masser fra de knappe 100 meterne av bekken mellom industriområdet og Lønningstrand leirsted.

Etter dette arbeidet står strekningen fra leirskolen videre ned til sjøen for tur.

– Dette er en forholdsvis liten bekk og restaureringsjobb, men det er samtidig en kjempestor symbolsak. Det er en seier for biologisk mangfold og vannet som en ressurs i byutviklingen. Tiden da vi fylte igjen og forurenset bekker er forbi. Nå åpner vi opp vassdragene våre, sier Aarsand.

Blir bedre

Kjartan Stornes hos Spenncon følger med mens gamle synder regelrett blir gravd opp av den lille bekken. Han mener betongselskapene har skiftet fokus og blitt mye mer miljøvennlige de siste årene.

– Det har vært en generell holdningsendring hos industrien som følge av mange kontroller fra myndighetene med fokus på miljø. Vi har ryddet mye opp de siste ti månedene. Vi kan ikke stå her og si at det ikke vil bli utslipp i bekken i fremtiden, men vi skal ikke tilbake til der vi har vært, sier Stornes.

En selvrekrutterende sjøørret-stamme vil bli indikatoren på om industribedriftene driver på en forsvarlig måte, ifølge Aarsand.

– Lønningstrand leirsted, som er nærmeste nabo, skal jo ha bekken som en viktig arena for læring og positiv naturopplevelse for elevene. De skal ikke oppleve en livløs bekk med forurenset vann slik som det nå har vært. Der har vi alle som er involvert et felles ansvar. Jeg håper at vi allerede i vår skal få oppleve at elevene på leirskolen kan få være med å sette ut fisk i en rein bekk slik at Løningsbekken igjen blir en av de viktige sjøaure bekkene i Bergensområdet, sier Aarsand

Siden Fleslandsvegen er vandringshinder for sjøaurebekkene i området, har også Hordaland fylkeskommune valg å støtte arbeidet med restaurering.

– Dette er svært positivt. En god sak blir jo enda bedre jo flere som deler på denne, sier Aarsand

Vi skal ikke tilbake til der vi har vært

Ny terminal (T3)

Konsernstyret i Avinor vedtok i mars 2014 å fullføre utbyggingen og 21.mai samme år, la statsminister Erna Solberg ned grunnsteinen til det nye terminalbygget på Flesland.

17. august 2017 åpner endelig terminalen. I 2017 starter prøvedriftsperioden og tusenvis av funksjoner skal testes og kvalitetssikres.

Bybanen får sin endestasjon i underetasjen i terminalbygget.

Samtidig stenger inngangen i dagens terminal. Denne blir tilgjengelig via broen som knytter de to terminalene sammen.

Halla, Avinor!

– Når ble det «sykt digg» å slippe ut et kvart tonn CO2? spør Øyunn Stokkeland Kåset (17).

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten