fanaposten.no

Et samarbeid mellom basketballklubben Bergen Elite og Handelshøyskolen BI endte med at basketballklubben laget eksamensoppgaven i faget kampanjeutvikling. På den måten fikk studentene reell praksis, mens klubben fikk inn over 100 tips til markedsføringsarbeidet. Foto: Privat

Nyopprettet basketballklubb fikk byens største markedsavdeling

Bergen Elite trengte markedsføringshjelp. BI-studentene ønsket arbeidserfaring. Løsningen ble å skrive eksamensoppgaver om hvordan basketballklubben bør markedsføre seg.

Nyheter · Publisert 10:25, 3 jun 2015

Gjennom samarbeidet med Handelshøyskolen BI fikk basketballklubben 23 ivrige studenter til å jobbe for seg.

– Studentene trenger spennende oppgaver, BI trenger et godt samspill med næringslivet og klubben trenger drahjelp i markedsarbeidet, forklarer Fredrik Hannestad.

Han er leder i Bergen Elite, og tidligere styreleder i Hop Basketballklubb.

Studentene fikk praksis, 
klubben fikk tips

Det var Hannestad som tok initiativ til samarbeidsprosjektet, og laget eksamensoppgaven i faget kampanjeutvikling.

Oppgaven som markedsføringsstudentene skulle løse gikk blant annet ut på å utforme verdier som basketballklubben bør assosieres med. Studentene fikk også i oppgave å komme med tips til konkrete tiltak som idrettslaget kan sette i verk for å få flest mulig tilskuere på hjemmekampene.

– Foreløpig er Bergen Elite en helt ukjent merkevare. Vi tenkte at det ville være en spennende oppgave for studentene å jobbe med en fersk merkevare som også er høyst reell, sier Hannestad, som også er daglig leder i kommunikasjonsbyrået Nor PR.

– Spennende og utfordrende

Studentene dannet ni grupper. De leverte hver sin besvarelse og presenterte oppgaven muntlig. Deretter ble det kåret en vinner.

– Vi ser at studentene tar denne eksamensoppgaven med spesielt stort engasjement. Når det kåres en vinner, er konkurranseinstinktet på topp, sier Morten William Knudsen, faglig ansvarlig ved BI Bergen.

Les også: Jubler for ny elitesatsingProsessen har vært lærerik for studentene.

– Dette er i alle høyeste grad en god måte å lære på. Det har vært gøy, spennende og utfordrende, sier student Cathrine Neumann-Fagereng.

Hun ser tilbake på et intensivt, men artig semester.

– Det var mye å sette seg inn i på kort tid. Jeg har lært veldig mye, både om basketball og om hvordan man skal gå frem når man har en ukjent merkevare, dårlig økonomi og skal bygge opp noe i et marked hvor det er dalende interesse og lite engasjement. Jeg husker godt at basketball var stort på 90-tallet, men siden har interessen falt. Da ønsker man selvsagt å komme opp med den gode ideen som skal snu den trenden, sier Neumann-Fagereng.

Fra teori til praksis

Spesielt gøy var det å jobbe med et idrettslag.

– Det er stas at det ikke var en joggesko eller en bil vi skulle jobbe med, men en sport som handler om samhold og glede. Dette er første gang i løpet av mine år på skolen at jeg har fått muligheten til å være med på noe som dette. Som regel er det bare teori, og så forsøker man å forestille seg hvordan ting er i praksis, sier 37-åringen.

Hun har valgt å fortsette engasjementet i basketballklubben etter prosjektet.

– Jeg ser på dette som en flott mulighet til å sette det jeg har lært i faget ut i praksis, og se hvordan det fungerer, sier Cathrine.

Over 100 tips

Fornøyd med samarbeidet er også Fredrik Hannestad, som nylig holdt foredrag for å fortelle andre om prosjektet. Studentenes eksamensbesvarelser har gitt Bergen Elite mange gode tips i markedsarbeidet.

– Bergen Elite har små ressurser, men store ambisjoner. Samarbeidet med BI gir oss mulighet til å skape noe unikt i Bergen, sier Hannestad.

– Vi sitter igjen med ni fyldige og gode eksamensbesvarelser med minst 100 gode ideer. Disse skal vi bruke for å bygge den klubben vi drømmer om. I første omgang skal vi utarbeide markedsstrategier og handlingsplaner for de neste tre årene. Det gleder jeg meg til, legger styrelederen i Bergen Elite til.

– Vi hadde veldig mange ideer, og ingenting er kjekkere enn når de ønsker å bruke ting fra oppgaven vår, sier Neumann-Fagereng.

Fredrik Hannestad. Foto: Kent Roar Nybø

Cathrine Neumann-Fagereng. Foto: Privat

Fia fra Askøy observert i Fana

Har du sett papegøyen Fia? For all del: Ikke gi den avocado.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten