fanaposten.no

Kurerer flyskrekk med takt og bevegelse

- Man blir ikke stiv av skrekk når man beveger seg, sier Ellen Halvorsen, coach og purser (leder for kabinbesetningen om bord). Her er hennes råd til folk som ikke liker å fly.

Nyheter · Publisert 09:40, 29 mai 2016

To personer sitter ved siden av hverandre på flyet. Den ene slapper av, nyter turen og er bokstavelig talt i himmelen. Den andre er overbevist om at turen kommer til å ende med døden. De er på samme sted til samme tid. Situasjonen er lik, men opplevelsen er veldig forskjellig.

- Det er ikke situasjonen som utløser frykten, men din tolkning av den og måten du velger å kommunisere med deg selv på, sier Ellen Halvorsen.

Dette eksempelet brukte Halvorsen da hun og flykaptein Fredrick Storhaug holdt kurs for flyredde på Scandic Hotell Neptun forrige lørdag. Halvorsen er leder for kabinbesetningen om bord i SAS. Hun har rekruttert kabinpersonale siden 2006 og jobber nå også som instruktør for kabincrew innen sikkerhet og service samt opplæring av nye pursere.

Lærer å mestre angst

Kurset i Bergen hadde i utgangspunktet plass til 28 deltakere. Det ble utvidet til 32, og da var det fortsatt folk på venteliste.

- Jeg har vært flyvertinne i 30 år og elsker å fly. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, men nesten daglig møter jeg folk som er redde for å fly. Det er derfor jeg holder disse kursene, sier Halvorsen og fortsetter:

- Flyet er mitt andre hjem. Tenk deg hvordan det føles hvis du inviterer folk på middag, og de stopper opp på dørmatten og sier at de ikke våger å gå inn i huset ditt.

På kurset i mestring og håndtering av flyangst lærte hun kursdeltakerne ulike metoder innen tankemestring, hensiktsmessige atferdsteknikker og strategier for håndtering av stress i krevende situasjoner.

- Hva du gjør for å mestre angsten, hva du fokuserer på og hvordan du kommuniserer med deg selv spiller inn på hvordan du vil håndtere flyturen, sier Halvorsen.

Se flere bilder fra kurset i bildekarusellen øverst i saken!

Instinktene overtar

Alle har hørt at det er langt tryggere å fly enn å kjøre bil, men for personer med flyskrekk går denne informasjonen inn det ene øret og ut det andre. Det er ikke tilfeldig.

- Kroppen vår skiller ikke mellom reell fare og bekymring. Reaksjonene er de samme. Noen mener at frykten er deres største fiende, men egentlig er frykten din beste venn. Frykt er en forsvarsmekanisme som skal beskytte deg mot farer. I en farlig situasjon kan reaksjonene våre avgjøre hvordan det går med oss. De fysiologiske reaksjonene som skjer i kroppen når man er redd hjelper oss til å flykte eller kjempe. De kan hjelpe oss i møte med farlige dyr, men noen ganger overdriver forsvarsmekanismen. Når du sitter i et fly og er bekymret vil økt puls, økt blodtrykk og rask pust virke mot sin hensikt. Det gjør at frykten øker. Deler av forbindelsen til den kognitive, rasjonelle delen av hjernen brytes ned og instinktene overtar, forteller coachen og purseren.

Ved et punkt klarer man ikke lenger å tenke eller snakke seg selv til rette. Da hjelper det ikke å si at det er langt farligere å kjøre bil enn å fly.

Mikroskopisk sjanse for ulykke

Flyredd er at samlebegrep som handler om mye forskjellig.

- Det som plager den ene er ikke nødvendigvis et problem for den andre. Noen frykter det tekniske, andre er redde for å miste kontrollen. Noen frykter at de skal få panikk, mens andre har klaustrofobi. Felles for alle er at de ikke vet hva de skal gjøre når angsten tar tak og truer med å ta over kontrollen, sier Halvorsen.

Ifølge en amerikansk undersøkelse som Halvorsen viser til er sjansene for å dø i en flyulykke 1:11 millioner. Statistisk sett betyr det at hvis du flyr hver dag, vil det ta 29.000 år før du opplever å dø i et flyhavari. Ut fra statistikken må du fly døgnet rundt i 86 år for at det skal skje noe dramatisk under flyvning.

- Det gjennomføres tre milliarder flyreiser hvert år. De siste ti årene har det årlig omkommet 700 mennesker i flyulykker, alle land i verden inkludert. Til sammenligning omkommer rundt 40.000 mennesker i bilulykker hvert år, bare i USA. Jeg har ikke hørt om noen som melder seg på bilmestringskurs av den grunn, sier Halvorsen og legger til:

- Hver dag letter 92.000 passasjerfly. Fanaposten og andre aviser skriver ikke om alle flyvningene som gikk bra. Når det skjer noe, får det mye oppmerksomhet.

Bruk kroppen til å styre hjernen

Men hva gjør man så når hjernen velger ikke å stole på fakta? Heldigvis er alle symptomene på angst kontrollbare. Trikset er ifølge coachen å bruke fysiologi til å gjenvinne mental kontroll - med andre ord å bruke kroppen til å ta kontroll over tankene.

- Det er så mye stresshormoner i kroppen når du blir redd. Bruk fysiologien til å bli kvitt den. Egentlig skulle jeg bedt dere om å legge dere ned i midtgangen og tatt push-ups. Det er viktig å bruke kroppen fysisk og samtidig aktivere hjernen med å si en regle. Bruk takt og bevegelse for å hente deg inn, sier Halvorsen.

En stressball, et lite treningsmanual som man bruker til å trene opp musklene i hendene eller myke strikkepinner som kan tas med på flyet kan være nyttige hjelpemidler for personer som ikke liker å fly. På denne måten kan de holde seg i fysisk aktivitet i flysetet.

Én støvel og én sko

Reglen «Ett, to, ett, to, én støvel og én sko» kan være et godt hjelpemiddel for å holde hjernen opptatt med å holde takten i stedet for å lage katastrofetanker.

- Du kan også ta på deg øretelefoner, telle inni deg og late som du digger musikk mens du marsjerer på plassen din og holder takten. Fysisk bevegelse og takt gjør at kroppen faller til ro, sier Halvorsen.

Stressmestringsøvelser kan man gjøre hver dag.

- Jeg gjør det når jeg går til butikken, og man kan også marsjere i trappene på jobben. Det handler om å ta kontroll over situasjonen og stenge verden ute. Når du går opp trappene er det du som bestemmer tempoet, det er du som bestemmer når du skal gå og når du skal stoppe. På denne måten trener du opp kroppen til å vite at det er du som har kontroll, sier Halvorsen.

Jo mer man trener, desto kortere tid vil man bruke på å hente seg inn. Hjernen går tilbake i minnebanken og henter opp en annen sinnstilstand.

LES FLERE: NYHETER

HØYT: Noen gruer seg i måneder før de skal ut og fly. - Å være redd for å fly er en naturlig reaksjon på en unaturlig situasjon. Mennesker er grunnleggende redde for høyder, sier Ellen Halvorsen. Foto: SAS

Fia fra Askøy observert i Fana

Har du sett papegøyen Fia? For all del: Ikke gi den avocado.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten