fanaposten.no

Kollektivtilbudet ble verre med Bybanen

— Bybanen går til tomme kontorlokaler, ikke til der folk bor. Det eneste vi har fått er dårligere busstilbud, sier Harald Goksøyr.

Nyheter · Publisert 11:15, 10 jan 2017

Rett før jul sendte en eldre beboer i Sandsli borettslag et dikt til redaksjonen.

«Eg har forlotte Bergen for bestandig» lød refrenget. Dikteren beklaget seg over at de hadde mistet bussen som før gikk forbi boligblokken deres. Det å komme seg til byen var før en enkel sak. Nå var det slutt på byturer for den frustrerte Sandsli-mannen: Etter at Bybanen begynte å gå, ble kollektivtilbudet for nabolaget dårligere.

Diktet gikk sin seiersgang på sosiale medier og ble ukens mest leste sak på Fanaposten.no i romjulen. Mange hang seg på og rettet sin harme mot Skyss, politikere og andre som kan sies å ha ansvar for at kollektivtilbudet er som det er.

Ble dobbelt så langt

Sandsli borettslag består av 140 leiligheter og ligger i Sandslimarka, omtrent midt mellom de to bybanestoppene på Sandsli. Det er omtrent ti minutters gange begge veier; akkurat litt for langt å gå for eldre på ustø ben, mener styreleder i det samme borettslaget, Harald Goksøyr.

– Vi stiller oss hundre prosent bak diktskriveren vår. Før gikk bussen gjennom Sandslimarka forbi våre boliger, men denne ruten ble lagt om da Bybanen åpnet. Nå må vi gå ned til Statoil-stasjonen for å ta bussen, noe som er cirka dobbelt så langt.

Ruten det er snakk om er linje 50E, som går fra Birkelandsskiftet via Fyllingsdalen til sentrum. Denne stopper nå i Sandsliskiftet og Fanatorget, men ikke i Sandslimarka som før.

– For våre beboere er dette veldig negativt. Særlig for de eldre er dette ille når det er en vinterdag med glatt vei, sier Goksøyr, som mener Bybanen har gitt beboere i Sandsli-området lite glede.

Tomme kontorer

Verken Sandslivegen eller Sandslimarka bybanestopp ligger ved boligområder. Fanaposten skrev fredag at det finnes en rekke planer for boligprosjekter her, blant annet ved at eksisterende kontorbygg gjøres om til bolig. Men mange av disse er lite konkrete ennå.

– Hele bybaneprosjektet har vært lagt opp til arbeidsplasser som ikke finnes lenger. Sandsli er omringet av oljekontorer, og for to år siden var det knapt mulig å få parkering på grunn av alle som jobbet her. Nå er det svarte vinduer og ingen folk i byggene. Ingenting tyder på at man noensinne vil komme tilbake til den store aktiviteten som har vært. Så nå går Bybanen til tomme kontorer, mens for folk som bor på Sandsli er det såpass langt å gå at å ta banen ofte blir lite aktuelt, sukker Goksøyr.

Vanskelig avveining

Leder for trafikktilbud i Skyss, Målfrid Vik Sønstabø, forteller at linje 50 E sparer 4-5 minutter på å droppe sløyfen gjennom Sandslimarka. Endringen ble gjort da bybanetraseen Lagunen-Birkelansskiftet åpnet.

– Det var en vanskelig avveining å gjøre denne endringen, for vi visste at det ville gi ulemper for reisende langs den delen av traseen som ble tatt vekk. Samtidig utgjør Bybanen med sitt høyfrekvente tilbud et vesentlig løft for kollektivtilbudet i hele området. Et kollektivsystem som er bygget rundt Bybanen gir flere byttepunkter og lengre gangavstand til holdeplass for en del, men den betyr totalt sett likevel en forbedring av kollektivtilbudet for de fleste, sier hun.

Skyss kan ikke forsvare å kjøre like mye buss som før i nærområdet til Bybanen. Dermed må folk i området legge om reisemønstrene sine, mener hun.

– Ved å gå noen hundre meter ekstra kan de fleste beboere og arbeidstakere nå enten Bybanen eller holdeplasser langs den nye traseen til linje 50E. Innsparingen på linje 50E er for øvrig brukt på busstilbudet i området, blant annet til flere nye avganger på samme linje, sier hun.

Skyss kommer til å evaluere ruteendringene og se på utviklingen i reisemønstre i dette området når tilbudet har fått satt seg, og se om det er nødvendig å gjøre tilpasninger.

Dette er en pluss-artikel

Når vi lanserer vårt nye nettsted, vil alle pluss-artikler være tilgjengelig for alle de første ukene.

Buss og bane på Sandsli

Sandsli har fått to bybanestopp, Sandslivegen og Sandslimarka, plassert ved henholdsvis Statoil og Aker Solutions.

For mange beboere er raskeste reisemåte til byen linje 50E. Denne går fra Birkelandsskiftet via Sandsli til Dolvik, Fyllingsdalen og videre til sentrum.

Bussen har avgang hvert 10. minutt i rushtiden og hver halvtime i tidsrommet 9-13:30. Bussen bruker ca. 30 minutter fra Sandsli til sentrum.

Før gikk bussen gjennom Sandslimarka, men dette ble det slutt på da Bybanen åpnet.

Victoria Erdal Steinsland

Hipp, hipp hurra for Victoria som har bursdag i morgen 21. januar. Ønsker deg en kjempefin bursdagshelg. Masse bursdagsklemmer fra mormor og morfar.

Roy Ellingsen 40 år

Vi gratulerer Roy Ellingsen med 40 årsdagen 21. januar. Håper du får en fin feiring. Stor hilsen fra dine nye kolleger og venner i Fanaposten.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten