fanaposten.no

Kanskje litt for brutal for de fleste

Nyheter · Publisert 17:00, 16 mar 2017

Aufrecht, Melcher og Großaspach. Sjansen er stor for at du ikke tenker spesielt over disse tre navnene. Men tar du første bokstav i hvert navn, og ser de på bakluken på en Mercedes, så bør du i alle fall tenke deg litt om. AMG er nemlig «verst i klassen».

Mens BMW sin M3 er mer den finslipte motorsport-juvelen med litt sidesleik og aldri bukser som koster under 1500 spenn, og Audi sin RS4 er den brutale – dog letthåndterlige, er C63s AMG den som lurer deg med nydelig ytre, et pent smil, men med 80-talls motorsykkeljakke og en lei tendens til å ha en seriemorders sinn.

Bare en liten en til kaffen

Jeg føler det med en gang jeg trer inn i lokalet til Fana Bilforretning. Den prater til meg. Den står der og forteller meg om hvorfor den ble en hensynsløs taker av liv. Om tiden på skolen, hvor alle mobbet den for feilt klesvalg og frisyre. Håningen og pekingen som dreiv den til å bruke hvert sekund av livet på å forbedre utseendet og planlegge hvordan den best kunne ta livet av alle som tviler på den – og samtidig få det til å se ut som en ulykke.

Man får en form for sympati for den. For den ser virkelig ikke ut som den skjuler noe mørkt – foruten fargen da. Den er jo svart. Og det er ganske mørkt egentlig. Men linjene på denne bilen er så lekre at man nesten får lyst til å fysisk smake på de. En liten bit av en forskjerm, og kanskje et aldri så lite stykke hovedlykt til kaffen.

Nyt langturen

Det er som en jente på do dette. Bare fersk jordbærduft og sommerfugler, sies det. Sannheten er jo en helt annen. Som med bilen. Jeg merker det i det sekundet jeg setter meg bak rattet, holder foten på bremsen og trykker på startknappen. Som dere vil høre i videoen – så er låten langt fra ubeskrivelig.

Det bor en hannløve som tydeligvis har blitt mistet bil, båt og hytte i en skikkelig kjip skilsmisse, dypt inne i eksosanlegget. Og det er ikke uten grunn at det låter fabelaktig, for det sitter en vel så fabelaktig motor under panseret også. En 4-liter V8 med intet mindre enn to turboer, bare for sikkerhetsskyld. Den yter 510 hester, og leverer 700 Nm med dreiemoment… 0-100 km/t er gjort på 4 sekunder om du er flink, for den sliter med feste til bakhjulene på de fleste gir.

Toppfart er egentlig uinteressant, men den er som vanlig begrenset til 250 km/t. Automatkassen som sitter i bilen kan betjenes med hendlene bak rattet, men det er egentlig bare fjas. La den gire selv. Du har MER enn nok med å takle krumspringene den kan finne på å utføre, om ikke du skal styre med giring samtidig.

Heldigvis har den flere moduser. Komfort, Sport, Sport + og Race. I komfort er den silkemyk. Alt går litt roligere for seg. Demping er mykere, gassresponsen er langt mer sedat, girskiftene er roligere. Man kan nyte langturen i komfort.

Løven i buret, osv…

Så sant dere klare mer enn bare lære dere litteratur via bildene, så forstår dere nok også at de andre modusene gjør alt litt «verre». Race-mode vil du egentlig ikke være i, med mindre du er på en bane. Samme gjelder å slå av hjelpemidlene. Det er ikke overdrevet å si at bilen blir skummel da. Ikke fordi Mercedes/AMG ikke kan bygge bil, men fordi de kan. I en og samme bil bor det en som omtrent ikke KAN kontrolleres, og en som får deg til å føle deg som Andreas Bakkerud; i full kontroll selv i høye hastigheter. Det er en imponerende bragd av hjelpesystemene i bilen -og har svært lite med deg som fører å gjøre.

Interiøret i bilen er av ypperste klasse. Man føler at man blir tatt vare på, og den skaper en atmosfære som sier skamdyrt, sportslig premium. Og det er det også. Skjermen, betjeningsbryterne, og materialbruk er alt topp moderne og av en kvalitet som bare ikke går an å klage over. Alle moderne systemer finnes i bilen til å leke seg med eller skryte av når man er lei av å kjøre fort. Driving assistance pakke, Keyless og, full parkeringspakke med sensorer og 360 graders kamera, Command onlinepakke med kontrollhjul på midtkonsoll og alle funksjoner på skjerm, DAB-radio og Burmeister stereo er bare noe.

Den går også rimelig. Rundt 0,8-liter på milen sies det, selv om jeg måtte forbausende ofte innom bensinstasjonen under testen. Den har også det de påstår er klassens laveste utslipp i forhold til effekt; kun 195 g/km.

Snille tall. Men ikke la deg lure. Jeg har fortalt deg at det finnes en løve i buret. Om du velger å gå inn der, er opp til deg. Jeg har i alle fall advart deg.

Mercedes-AMG - C63 S

Motor: 4,0 l V8 twinturbo

Drivstoff: Bensin

Effekt: 510 hk

Ved o/min: 5.500-6.250

Moment: 700 Nm

Ved o/min: 1.750-4.500

0-100 km/t: 4.0 (4,1**) sek

Toppfart: 250 (290*) km/t

Forbruk l/mil: 0,84 (0,86**)

Co2 g/km: 195 (200**)

Lengde: 476 (477**) cm

Bredde: 184 cm

Høyde: 143 (144**) cm

Vekt: 1.655 (1.730**) kg

Bagasjerom: 490/1510 liter

Pris fra: 1.299.500,-

Speilglatte skoleveier

Det var speilglatt på mange gangveier mandag morgen. Rektoren på Søråshøgda måtte ut og strø før skolestart.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten