fanaposten.no

- NULL-ALTERNATIVET ET IKKE-ALTERNATIV: Morten Myksvoll håper politikerne makter å ta en beslutning om et av de tre stedene som nå er aktuelt. Foto: Privat

Denne mannen presser på for bydels-terminal

Om det blir Åsane, Arna eller Fana er ikke så viktig for Morten Myksvoll, bare politikerne bestemmer seg for å flytte terminalen ut av byen.

Nyheter · Publisert 16:29, 10 apr 2016

Hordnesskogen, Haukås eller Unneland? Forrige mandag demonstrerte folk i hundretalls på de tre stedene da politikerne i Komité for miljø- og byutvikling dro Bergen rundt på befaring. 

Morten Myksvoll er en av lobbyistene som jobber for at godset havner utenfor sentrum. Han er ikke så opptatt av hvilket alternativ som til slutt blir valgt, bare politikerne ikke fortsetter å skyve beslutningen foran seg.

- Det er stor enighet om å få flyttet godset ut av sentrumskjernen, men dette drukner i debatten om lokalisering akkurat nå, sier Myksvoll.

Først utvide på Nygårdstangen

Den tidligere bystyrepolitikeren er ansatt som daglig leder for Forum Nye Bergensbanen, som jobber for modernisering av Bergensbanen og bygging av Ringeriksbanen. Et mål er fire timers reisetid mellom Bergen og Oslo. Et annen er at veksten i godstrafikk skal skje på jernbane.

- For at det skal være mulig må vi først utvide den godsterminalen vi har i Bergen. Så må vi flytte den ut til en ny og godt egnet terminal. Begge de to alternativene som Jernbaneverket har pekt på (Hordnesskogen og Unneland red. anm.) vil bli gode terminaler, mener Myksvoll.

Frykter flere lastebiler

Selv om det foreslås ny terminal, har Jernbaneverket anbefalt å oppgradere Nygårdstangen for 720 millioner frem mot 2029, penger Myksvoll mener er nødvendig å bruke i påvente av at den nye terminalen kommer.

- Det er ikke bra å bruke penger på noe vi vet ikke skal være der i fremtiden, men det viktigste nå er at vi får tatt en beslutning om ny godsterminal og effektuert den. Vi befinner oss i en skjebnetid for godstransporten og må ikke vente lenger på å få tatt avgjørelsen, sier han.

Å velge nullalternativet - å bli værende på Nygårdstangen - er ensbetydende med flere lastebiler, hevder han.

- I realiteten er det et ikke-alternativ. Bergensbanen har en markedsandel på 70 prosent av godset. Jeg tør ikke tenke på hva konsekvensen blir hvis den andelen synker til 60 prosent. Jeg har ikke tallene her og nå, men det er snakk om veldig mange flere lastebiler og store klimautslipp. Dette forplanter seg fra vest til øst, og vil igjen gi de samme problemene i Oslo. Vi er inne i en skjebnetid for godstrafikken. Taper jernbanen terreng til fordel for biltransport så er det veldig vanskelig å snu trenden senere, sier han.

- Det er flere som sår tvil om varestrømsanalysene som Jernbaneverket bruker. Hvordan kan du være sikker?

- Jernbaneverkets KVU er nok ikke fullkommen, men det er likevel det mest komplette bildet vi har. Hvis man tror på at det vil være en vekst i fremtiden, så har vi ikke en sjanse til å ta unna den med godsterminalen plassert på Nygårdstangen. Vi kjøper oss tid ved å utvide Nygårdstangen, men på et tidspunkt vil det være aktuelt å innføre godstog med 750 meters lengde for å håndtere økte volumer. Dette kan bare skje med ny terminal. Alle overordnede dokumenter peker i denne retningen, sier han.

Følger saken tett

Han følger saken tett gjennom media, og har også vært i dialog med politikere som snart skal stemme over saken i bystyret. Før Bergen SV tok sin beslutning, rådførte de seg med blant annet Myksvoll. SV vedtok å bruke området avsatt til ny rullebane som terminal, et forslag ingen fagfolk har vurdert. 

Les om forslaget:

Les også: Denne regnbuealliansen vil ha godset ved flyplassen

 

- Vi har andre alternativer som ikke bidrar til å forskyve terminalen lenger frem i tid, så bekymringen min er at dette kommer sent opp, sier han.

- Hvis du må velge, hvor vil du plassere terminalen?

- Vi vil ikke ta stilling mellom Hordnesskogen og Unneland som er de Jernbaneverket har pekt på, for de er gode alternativer begge to og vi støtter Jernbanverkets vurdering. Haukås kan bli en god terminal det også, mens andre alternativer bidrar til å forskyve prosessen. Det viktigste for oss er at politikerne klarer å lande på en beslutning, sier han.

- Hva synes du om argumentene for å bevare Hordnesskogen, Unneland og Haukås? 

- Jeg forstår det veldig godt. Dette er realiteter for veldig mange mennesker, og det er stort sett gyldige argumenter de kommer med. Så det er en helt forståelig motstand, men null-alternativet er verre, og det bor folk i sentrum også. Nå er det de som er mot enkeltplasseringer i bydelene som har oppmerksomheten, mens poenget med å flytte terminalen ut - som det er bred enighet om - drukner, sier han.

- Men det er ikke noe folkekrav i sentrum å få terminalen ut?

- Nei, men virkningene for Bergen er tydelige, med veldig mange lastebiler som kjører til de spredte terminalene i sentrum. Dette går inn i flere debatter som pågår om sentrum, særlig luftkvaliteten. At godset i dag fraktes til sentrum er en medvirkende faktor til mange problemer, sier han.

LES FLERE: NYHETER

– Dropp Farmen, opplev jungelen

– Musikk vekker følelser hos alle mennesker, og målet med mandagens konsert er å vekke følelser, sier Eirik Søfteland og Tone Lonar, som inviterer...

- Denne bensinstasjonen er flaggskipet vårt

Shell-stasjonen i Laguneparken nyåpner mandag.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten