fanaposten.no

Byrådsleder Harald Schjelderup vil åpne Bergen kommunes nye informasjonssenter fredag klokken 10.00

Åpner Innbyggerservice

I dag åpner byrådsleder Harald Schjelderup kommunens nye Innbyggerservice i Kaigaten. På sikt vil kommunen få på plass tilsvarende tilbud i bydelene.

Nyheter · Publisert 14:42, 5 jan 2017

Fredag 6. januar åpner Bergen kommune Innbyggerservice i Kaigaten 4. Her kan du møte kommunens ansatte og få hjelp og veiledning ansikt til ansikt.

Hos Innbyggerservice kan du få svar på spørsmål om kommunale tjenester, hjelp til å fylle ut skjema og søknader, og komme i kontakt med ulike deler av kommunen. Her vil også Bergen kommunes telefonsentral holde til, i tillegg til at Innbyggerservice svarer gjennom sosiale medier, nettsider og e-post.

– Vi ønsker å være en lett tilgjengelig og åpen kommune. I nye lokaler, like over veien fra rådhuset, inviterer vi innbyggerne inn for å møte menneskene i kommunen og ta en prat med oss, sier informasjonsdirektør Eva Hille.

Inspirert av Danmark

Kommunen har hentet inspirasjon fra Danmark i planleggingen av det nye servicesenteret. Der har de hatt suksess med «Borgerservice» i over ti år.

Borgerservice fungerer som en inngang inn i det offentlige, og på samme måte skal Innbyggerservice vise vei inn i Bergen kommune. Blant annet vil Innbyggerservice arrangere møter om aktuelle tjenester sammen med fagfolk i kommunen.

– Eksempler kan være hjelp til å søke om barnehageplass eller informasjonsmøte om byggeregler for altan og terrasse. Vi planlegger å følge årshjulet og vil tilby temasamlinger som er aktuelle for innbyggerne gjennom året, sier leder for Innbyggerservice, Lillian Røthe.

Hjelp over i det digitale

En viktig oppgave for Innbyggerservice blir å bistå dem som ennå ikke er helt fortrolige med det digitale. I Kaigaten 4 vil det være publikums-PCer og tilgang til trådløst nett, og du kan få hjelp til å bruke digitale tjenester.

– Bergen kommune har som mål at digitale tjenester skal være et naturlig førstevalg for innbyggerne. Vi skal være der for dem som trenger hjelp i den digitale overgangen, sier Røthe.

Etableringen av Innbyggerservice er forankret politisk gjennom et vedtak fattet av bystyret. Bakteppet for satsingen finner vi i kommunens overordnede plan Kommuneplanens samfunnsdel Bergen 2030. Her er «gåbyen» et uttalt mål; det vil si at det å gå skal være den vanligste transportformen i fremtidens Bergen. Da må også tjenestene være innen rekkevidde for alle innbyggerne i kommunen.

– På sikt ønsker vi derfor å etablere Innbyggerservice også ute i bydelene, gjerne i tilknytning til bibliotekene, forteller Hille, som er åpen for innspill fra bergenserne når tjenesten skal utvikles fremover.

Innbyggerservice

Et informasjonssenter for innbyggere i Bergen kommune.

Åpner i Kaigaten 4 fredag 6. januar. Offisiell åpning ved byrådsleder Harald Schjelderup klokken 10.00.

Åpningstider i starten er mandag-fredag klokken 08.00-15.30. Disse vil bli utvidet etter hvert.

Du kan møte opp uten timeavtale.

Malin Lie-Larsen 12 år

Hipp hipp hurra for Malin som fyller 12 år 29/4-17! Vi ønsker deg en super duper dag på Kongeparken-cup! Du er en aktiv, sprudlende god jente som vi...

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten