fanaposten.no

– For noen er hverdagen en evig kamp om leksene, som resulterer i mange uoverenstemmelser i hjemmet og dårlig livskvalitet. Det er altfor mye lekser, prøver og tester i skolen i dag. skriver en fanamor. Foto: Thomas Brun, NTB scanpix

Norske skolesystemet - sett fra en mors øyne

Presset på ungdommene er mye større nå enn før. Det stilles altfor store krav til de unge i dag. De skal være flink i alt!

Meninger · Publisert 06:15, 2 sep 2017

Presset på ungdommene er mye større nå enn før. Det stilles altfor store krav til de unge i dag. De skal være flink i alt!

Jeg er motstander av lekser, og liker ikke den urettferdigheten jeg ser i skolen.

Noen barn har ressurssterke foreldre som engasjerer seg, andre har ikke. Noen foreldre mangler kunnskap, andre mangler tid.

For noen er hverdagen en evig kamp om leksene, som resulterer i mange uoverenstemmelser i hjemmet og dårlig livskvalitet. Det er altfor mye lekser, prøver og tester i skolen i dag. Barn og voksne blir rett og slett syke av det. Og når det går så langt at man kan betale mentorer for leksehjelp er det noe som er fullstendig feil. Ikke alle har råd til leksehjelp. Noe som igjen utgjør en stor forskjellsbehandling.

Lederen av Utdanningsforbundet i Nord-Trøndelag, Bjørn Wiik mener at foreldrene må ta sin del av ansvaret og at foreldre bør hjelpe sine barn med leksene helt til de begynner på videregående, også i fag de ikke behersker selv!

Hallo? Jeg er ikke lærer, ikke kast ansvaret over på meg!!

På tide å kutte ut lekser, og la ungene få litt fred når de kommer hjem etter en lang skoledag. De er like sliten som vi er når vi kommer hjem fra jobb.

Kan noen fortelle meg vitsen med eksamen? Alle har en standpunktkarakter som viser hvor man står i faget. Eksamen er også noe som fører til urettferdighet. De heldige kommer opp i ett fag de allerede er sterk i, de uheldige kommer opp i ett fag som de sliter med. Karakteren i eksamen kommer på vitnemålet og er med på å utgjøre snittet ved søk av skole.

Når jeg ser alt det tullet de skal lære på skolen, kan jeg ikke annet enn å syntes synd på elevene. Det er vanskelig for meg som mor å klare å engasjere meg, motivere mitt barn og være positiv. Litt allmennkunnskap er bra, men det finnes grenser.

Om man ønsker å vite noe om Ludwig van Beethoven eller wienerklassismen, ja da finnes Google! Det er sånne tema som tar knekken på ungdommene. Hvorfor skal de lære om Ludwig van Beethoven og ikke f.eks. Justin Bieber, som er noe de fleste ungdommer interresserer seg for?

Nynorsk, hvorfor i alle dager skal vi bruke tid på det? Hvem av oss som bruker bokmål kommer noen gang til å bruke nynorsken vi lærte på skolen eller omvendt?

Her er ett lite utdrag fra pensum i naturfag på 10 trinnet.:

”Et alkan har bare enkelt bindinger mellom C-atomene som danner ryggraden i molekylet.

Jo kortere C-kjeden i molekylene er, desto lettere er det å antenne hydrokarbonet. Metan (CH4) med ett c-atom antenner derfor lettere enn heksan (C6H14) med seks c-atomer.

Uorgansike forbindelser er stoffer uten c-atomer i formelen. Det er noen unntak. CO(karbonmonoksid) CO2 (karbondioksid) CaCO3 (marmor/kalsiumkarbonat) og H2CO3 (karbonsyre) blir regnet som uorganiske forbindelser selv om de har c-atomer i formelen.”

Hvem er det som lager disse lærebøkene og hvem godkjenner dette? Hvilken 15-16-åring har noen interesse av og skjønner noe av dette, og hva skal de bruke denne kunnskapen til? Det må være viktigere ting å lære på skolen?

De burde heller lære mer om den reelle verden, om skatt, huslån, kredittbruk, selvangivelse og så videre. Når det lages et eget TV program om unge som har blitt gjeldsslaver, sier det seg selv at det læres for lite om den virkelige verden i skolen. Og det er tross alt viktigere enn å lære om molekyler!

Hvordan søke på jobber, intervjutrening. Det er ikke alle ungdommer som fortsetter på skole etter ungdomsskolen.

Sosiale medier er i dag proppet fulle av innlegg om en bloggers depressive liv eller en annen tenårings blodige kutt på underarmen. Flere bruker sosiale medier til å fortelle om hvor vondt de har det, hvor slitne de er eller hvor mye press de føler. Det å takle hverdagens utfordringer burde vært en del av læreplanen. Åpenhet om psykiske problemer burde vært som ett eget fag i skolen. Men fordommer og dømmende holdninger setter en stopper for åpenhet.

Ikke rart de unge blir utslitt heller. Elevene skal testes på ett nivå som gjør dem syke. Det er prøve på prøve, innleveringer på innleveringer, tentamen, prøve-eksamen, muntlig og skriftlig eksamen. Og alt kommer samtidig. De er så vidt begynt på utdannelsen og har mange år igjen. Men sannheten er at de er utbrent lenge før de har begynt.

Så videregående. Eksamen og andre viktige prøver burde vært ferdig lenge før russetiden begynte. De har gått på skole i 13 år og har sett frem til russetiden i mange år. De fortjener å kose seg og ikke tenke på skole og prøver i russetiden. Vær grei med ungdommen, gjør eksamener og prøver ferdig før russetiden begynner! På den måten oppnår de ett bedre resultat. Er det ikke det vi ønsker for ungdommene våre? Kan ikke være så vanskelig å få gjort noe med?

I dag må de ha språk i skolen. I min tid var dette ett valgfag. På ungdomsskolen kan du velge mellom engelsk fordypning, tysk, spansk eller fransk. På videregående må man enten ha tysk, fransk eller spansk. Hvorfor kan ikke de som vil heller få lov til å fortsette med engelsk fordypning også på videregående? Ett språk man garantert kommer til å få brukt for.

Hvorfor gjøre det så vanskelig for elevene? De får en innleveringsoppgave hvor de skal skrive om f.eks en kjent person. Hvor finner de informasjon om denne personen? Jo, de googler personen. Det ville vi også gjort i en jobbsammenheng. I oppgaven står det ikke skriv rett av, bruk egne ord. Det er ikke så lett. Det betyr jo at de må skrive om setningene på alt de finner på nettet, og da blir ofte setningene helt feil.

Boka: Han ble født i 1918

Meg: I 1918 ble han født.

Ungdommene står på, og de fleste ungdommene er i bedre fysisk form enn noengang. Om man deltar og står på i gymtimen og gjør så godt man kan burde jo være nok til å få 6?Det kan ikke forventes at du skal være god i dans, fotball, volleyball, turn og håndball etc. Så lenge innsatsen er der, burde vel det være nok til å få 6?

Jeg syntes synd på dagens ungdommer. De har ett sånt forventningspress til seg selv fra alle kanter. Dessverre også fra foreldre som vil at barna deres skal være god i alt. Ikke bare på skolen, i idrett skal de også prestere. Det holder ikke å være på b-laget. Som jeg sier til mine barn, hva dere gjør her i livet er ikke så viktig, så lenge dere er lykkelig.

Jeg kjenner også på presset ved å være forelder. I dag skal vi foreldre bidra både i skolen og med barnas aktiviteter på en helt annen måte. Mødre i dag er i full jobb ved siden av at vi skal følge opp barna etter dagens forventinger. Det gir ikke foreldre mye rom for å få slappe av. Da jeg var ung, gikk vi hjem etter skolen, spiste middag og gjorde litt lekser. Etterpå var det ut for å være med venner. I dag er det ikke slik. De har mye lekser, veldig ofte prøver, i tillegg holder de fleste ungdommer på med en eller annen idrett. De har ikke mye tid til å slappe av og ikke gjøre noen ting.

Nå må dere som styrer dette landet våkne opp og våge å tenke nytt!

Glem Black Friday, her blir det grønn fredag

Ingen Black Friday-tilbud kan måle seg med det disse karene på Espehaugen skilter med.

Lastebil havnet utenfor Hausdalsvegen

Et vogntog havnet i grøften etter kollisjon på Hausdalsvegen.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten