fanaposten.no

Illustrasjonsfoto. Personene på bildet har ingenting med innlegget å gjøre)

Å endre russetiden

Hype. Vi trenger en holdningsendring – men den kan ikke tvinges.

Meninger · Publisert 14:06, 19 des 2016

Desember er høysesong for mange ting, men som regel ikke for innlegg om russefeiringen. Nettopp derfor er det en god anledning til å tenke litt på det allikevel.

Russetiden representerer mange av de mindre heldige tendensene i samfunnet vårt; overforbruk, iscenesettelse av sosialt liv, konformitetspress, kjønnsstereotyper. I tillegg virker det som om mange tar det som en unnskyldning til å bedrive noe som egentlig bare kan kalles regelrett mobbing.

Som oppvokst i Bærum har jeg opplevd mye av dette intense sirkuset på nært hold.

Men samtidig som skoleadministrasjoner, lærere, politi og foreldre har fått øynene opp for den utvikling som har skjedd de siste tiårene, og restriksjoner og reguleringer har blitt innført, kan det virke som om det hele har eskalert fortere. Hver vår blomstrer debatten igjen, og en haug med forslag blir fremmet og avvist.

Mye av debatten har handlet om hva man kan gjøre for å begrense russetiden; flytte eksamen, fraværsregler, regler for busser og så videre. Men jeg tror det er en annen måte å angripe problemet på, med litt hjelp fra en teknikk som har ført til noe av kaoset i utgangspunktet: markedsføring.

Ved å snik-markedsføre litt på ungdom kan man muligens påvirke hvordan russetiden blir sett av russen selv. En del av problemet er «hypen» som blir bygget opp fra tidlig alder – jeg husker min første tur inn i en russebuss i gaten vår som åtteåring.

Ettersom det nærmer seg for unge håpefulle, begynner man å se for seg sin egen russetid. Gjerne allerede på ungdomsskolen, og i førsteklasse på videregående begynner mange av gruppene som senere blir til busser, å definere seg.

Hvordan kan man endre på dette uten at kommende russekull føler det som et angrep (det er gjerne de som går først skyttergravene når forslagene om restriksjoner kommer)? Klarer man å endre oppfatningen av russetiden blant ungdom, før de selv går inn i den tyngste planleggingsfasen, kan man kanskje snu noe av utviklingen uten tvang.

En måte er å snakke om russetiden, forventninger og mulige valg tidlig. Noen vil påstå at dette vil bare føre til enda større fokus, men for å være klar på det – ungdom snakker om det og tenker på det uansett.

Det blir litt som seksualundervisning – om det ikke er på skolen, ser alle kidsa på porno og tror det er sånn det skal være. Så man kan like gjerne snakke om det med noen voksne også.

Det er særlig en enkel markedsføringsmetode som burde få en sjanse i klasserommet og rundt middagsbordet – «prototyping». Dette er et tankeeksperiment der man prøver å sette seg inn i hvorfor noen gjør som de gjør, for å forstå når og hvordan hendelsesforløp kan påvirkes.

Det går ut på å se for seg en typisk karakter i en spesiell handling, som for eksempel å stemme noen ut av en russebuss, eller være med på en russebuss i utgangspunktet, eller bruke lite penger på russetiden.

Å finne opp en karakter som gjør en handling du er interessert i å forstå, og så fylle ut alle detaljene om denne personen, er en måte å sette seg inn i andres situasjon på.

Foreldre og lærere kan ha nytte av dette også. Å prøve å forklare hvorfor en person velger å gjøre som vedkommende gjør, etter å ha prøvd å danne seg et bilde av personen, kan gjøre at unge er mer forberedt på valgene de må ta og forstå mer av hvorfor de velger som de gjør.

Jeg sier ikke at dette er en fullstendig løsning eller den eneste man burde prøve, men jeg tror at mye kan forbedres ved å bevisstgjøre fra tidlig av, så man ikke står helt uforberedt på valgene russetiden innebærer.

I stedet for å begrense russen, deres valg av kjøretøy og utsmykking, flytte eksamensdato og alt mulig annet, kan man jo heller prøve å skape en holdningsendring før planleggingen og selve russetiden starter.

Hvis russen står for endringen selv, blir den nok mye mer varig.

– Dropp Farmen, opplev jungelen

– Musikk vekker følelser hos alle mennesker, og målet med mandagens konsert er å vekke følelser, sier Eirik Søfteland og Tone Lonar, som inviterer...

- Denne bensinstasjonen er flaggskipet vårt

Shell-stasjonen i Laguneparken nyåpner mandag.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no


Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.


Ansvarlig redaktør: Ståle Melhus, 982 17 445
Daglig leder: Kenneth Dahling, 952 24 714

© Fanaposten