fanaposten.no

Fana Mannskor på tur til Kraków

Fana mannskor kostet på seg tur til Krakow som takk for innsatsen i 2016. Det ble en minnerik opplevelse.

Folk i Fana · Publisert 18:02, 17 jun 2017

Etter et begivenhetsrikt 2016, med 75-årsjubileum og kulturpris, ville sangerne i Fana Mannskor belønne seg selv med en utenlandsreise. Vår utmerkede «reisesjef», Olav Kjosås, hadde tidligere foreslått at vi skulle reise til Kraków i Polen, og slik ble det. Planleggingen startet tidlig på året, og reisekomiteen, som foruten Olav Kjosås, besto av Ingvar Øijordsbakken og Terje Johannessen, nedla masse arbeid i å utarbeide et innholdsrikt program for turen.

Fra Bergen til Krakow

Vi startet fra Flesland om morgenen den 1. juni, med Norwegian direkte til Kraków. Der ble vi møtt av den norsktalende guiden Maciej Kraskiewicz, som geleidet oss under hele oppholdet.

Vi tok buss til sentrum, hvor vi sjekket inn på det utmerkede Hotel Wyspianski. Hotellet lå nær Krakóws historiske sentrum, så etter innsjekking og lunch gikk vi på sightseeing inn i gamlebyen. Kraków er jo en eldgammel kulturby, og hadde før 2. verdenskrig en betydelig jødisk befolkning.

Dette var tydelig flere steder i byen, blant annet er flere synagoger bevart, i tillegg til Oscar Schindlers fabrikk («Schindlers Liste») og rester av murene som omga ghettoen som ble etablert under nazistenes styre. Men det finnes nesten ingen jøder igjen i Kraków i dag. Kongelige slott og palasser, kirker og klostre og festningsmurer fikk vi også se. Etter byvandringen var det felles middag på den jødiske restauranten Ariel.

Tidlig om morgenen den 2. juni reiste vi med buss til Auschwitz-Birkenau. Dette var en av de største og verste konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig, og nazistene myrdet millioner av mennesker her, de fleste var jøder.

Det var sterkt å se stedet hvor så mye ondskap fikk utløp, og hvor så mange mistet livet. Det verste var kanskje hvor kynisk det hele var organisert, og at menneskeverdet for store grupper av menneskeheten ble redusert til et logistisk problem.

Det var mange mennesker på omvisning her, og spesielt godt er det å konstatere at veldig mange ungdommer kommer hit. Vi får håpe at inntrykkene herfra bidrar til at det aldri skjer igjen.

På messe

Fredag kveld deltok vi i messe i den katolske St. Josephs kirke. Etter messen holdt vi konsert sammen med det polske mannskoret Echo.

Det var en helt utrolig akustikk i kirken, så dirigenten måtte senke tempoet på mange sanger, for at det ikke skulle bli for kaotisk lydbilde. Middagen denne kvelden var på hotellet. Etterpå benyttet mange anledningen til en liten tur på byen.

Lørdag 3. juni var dagen for tur til saltgruvene. Dette var også et populært reisemål for mange, men vi slapp inn forholdvis raskt allikevel. Etter å ha gått ned trapper i en sjakt i en evighet (det føltes i hvert fall slik), kom vi ned i gruvene.

Saltet i fjellet her ligger spredt i fjellgrunnen, guiden sammenlignet det med rosinene i en bolle. Derfor er det gjennom flere århundrer blitt gravet ut mange mil med tunneler for å komme til saltet.

Vi fikk se hvordan gruven ble sikret med tømmerstokker, og tablåer på ulike steder i gruven viste hvordan man arbeidet her nede uten hjelp av moderne maskiner.

Man mente at det allerede i steinalderen fantes mennesker som benyttet salte kilder på overflaten i dette området. Midt i gruven er det gravet ut en enorm hall, dekorert med de flotteste ornamenter og statuer og lysekroner, og alt er av salt. Selv om det kunne minne om en kirke, så var det ikke det.

Avskjed

Men da vi fikk anledning til å synge her, så føltes det ikke naturlig å ta de lødigste drikkevisene. Vel oppe i friluft igjen, heldigvis med heis, spiste vi lunch på restaurant Halit, like ved gruven. De serverte tradisjonell polsk mat, suppe i en bolle av brød, og raviolilignende puter med kjøtt- og grønnsaksfyll.

Lørdag kveld var avskjedskvelden. Vi gikk igjen inn i gamlebyen, til CK Dezerter restaurant. Her fikk vi igjen servert et velsmakende måltid, og det ble holdt taler, og vi sang. To av korets medlemmer, som hadde runde dager, ble behørig feiret.

På veien tilbake til hotellet var det fullt av folk i gatene, og det hadde visst vært et stort fyrverkeri tidligere på kvelden, mens vi var inne på restauranten.

Søndag 4. juni var hjemreisedagen, vi forlot hotellet tidlig om morgenen. Hjemreisen gikk også greit, uten forsinkelser. Hele oppholdet i Kraków foregikk uten uhell av noe slag, og vi hadde solskinn og sommertemperaturer hver eneste dag. Opplegget for turen var akkurat passe innholdsrikt, og guidene var flinke.

Til reisekomiteen, på vegne av alle 47 reisende: Tusen takk for en flott tur!

Minnes Jernmannen

Hans-Jacob Berntsen sovnet stille inn på Haukeland Universitetssykehus om morgenen mandag 9. oktober. Her følger Trygve Hillestads minneord på vegne...

Dropper Lagunen under kulturdagene

Kulturbyråd Julie Andersland har vært skeptisk til kulturdager på kjøpesenteret. I år er Lagunen droppet fra programmet.

Adresse: Østre Nesttunveg 6, 5221 Nesttun.
Åpningstider: mandag – fredag 09.00-16.00.
Organisasjonsnummer: 939541489

Sentralbord: 55 11 80 10
Tips: tips@fanaposten.no

Ikke fått avis, eller henvendelser om abonnement?
Ring 23 33 91 58 eller send epost til fanaposten@mediaconnect.no

Fanaposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Den som mener seg rammet av urettmessig avisomtale oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Det er også mulig å ta kontakt med Pressens Faglige Utvalg (PFU), et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

Fakturainformasjon:
Vi mottar kun elektroniske faktura (EHF eller pdf): regnskap@mbkonsern.no
Les mer om efaktura her.